Amazon ontketend 

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Jeff Bezos bouwde in dertig jaar tijd Amazon uit tot het grootste Retail-bedrijf ter wereld. Iedere minuut worden er op zijn platform 7.400 producten verkocht. Maar dat is slechts één onderdeel van zijn immense wereldrijk. Amazon kent geen groundhog days. It’s always Day 1!

The everything store

Brad Stone, journalist van Bloomberg News, kreeg in 2013 de Business Book of the Year Award voor The everything store. Met Amazon ontketend beschrijft Stone de periode 2011-2020 waarin de netto jaaromzet met 680% toenam en Bezos de rijkste man ter wereld werd. Het boek bestaat uit drie delen: Inventiviteit, Hefboomwerking en Onoverwinnelijk. 

Inventiviteit

“Mijn leven is gebaseerd op een lange reeks vergissingen. Een vloed van probeersels, fouten en mislukkingen.” Deze uitspraak is typerend voor de zelfkritiek van The Person of the Year (1999) en ook voor zijn obsessieve leiderschapsstijl die gebaseerd is op veertien heilige leiderschapsprincipes. Natuurlijk was Amazons Fire Phone een fiasco en werd de beoogde expansie in Mexico en India een afgang. Vermakelijk zijn ook de verhalen over het mislukken van de Treasure Truck en de Single Cow Burger. Aan de andere kant zijn er de succesverhalen van de Kindle eReader en de slimme speaker Echo. Amazon werd bovendien de grootste concurrent van Google op de advertentiemarkt, met Prime Video een relevante speler in de streamingwereld en met Amazon Web Services marktleider in de Cloud. Bezos is daarnaast eigenaar van de invloedrijkste krant in het belangrijkste machtscentrum van de wereld (The Washington Post) en bouwt met Blue Origin ruimteschepen. 

Hefboomwerking

Dit deel bevat 125 pagina’s aan waardevolle Day 1-lessen voor ondernemers. Zoals de triomf van het vliegwiel, de ultieme hefboom, two-pizza teams en zes-pagina’s narratieven. Hoe je snel groot wordt, de flank kunt beschermen en the last-mile kunt veroveren. En vooral hoe je de complexe combinatie van korte termijn focus op de kostenstructuur en lange termijn risicovolle projecten moet vormgeven.

Onoverwinnelijk

Het laatste deel van het drieluik gaat over de periode 2019-2021, waarin de kritiek aanzwol door de publieke aandacht voor grensoverschrijdend gedrag, slechte arbeidsomstandigheden, de ondergang van de middenstand, de scheiding van MacKenzie Scott en de aanvallen van president Trump. Het was ook het tijdvak van de coronapandemie die Amazon nog machtiger en rijker maakte. 

WereldrijkenDertig jaar geleden vond Jeff Bezos zijn wereldrijk Amazon uit en het is nog steeds Day 1. “Day 2 betekent stilstand, en die wordt gevolgd door statusverlies, gevolgd door een ondraaglijke, pijnlijke neergang en uiteindelijk de dood. En daarom moet het altijd Day 1 zijn”, aldus de grote roerganger. Dertig jaar is ook de gemiddelde levensduur van grote bedrijven. Net als alle voormalige wereldrijken kan Amazon niet voor altijd onoverwinnelijk blijven. Uiteindelijk zal de dag aanbreken waarop de barbaren aan de poorten staan.