Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken.
De teller van zijn gelezen boeken staat inmiddels boven de 13.000. Rob heeft zelf uitgerekend dat hij aan de hand van de ‘CBS-index levensverwachting’ in dit tempo 20.000 boeken kan lezen in zijn aardse bestaan. Dat is 0,01 procent van alle boeken die ooit op deze planeet zijn uitgeven.
Wekelijks beschrijft Rob Meesen voor WijLimburg een boek dat meer dan de moeite waard is voor iedere ondernemer. “Als je een boek leest met de hersenen van iemand anders, kijk je nooit meer naar de wereld zonder dat extra perspectief.”
“Er zijn meer schatten verborgen in boeken, dan in alle buit op Treasure Island.” (Walt Disney)
Op ons kantoor hangen twee piratenvlaggen die we een paar jaar geleden cadeau kregen van de jonge startups Thomas en Amadeo, verwijzend naar een uitspraak van Steve Jobs: “Waarom zou je bij de marine gaan, als je een piraat kunt zijn.” Thomas en Amadeo varen op zoek naar avontuur en buit inmiddels met hun eigen piratenschepen bij de RPA en Blockchain Treasure Islands van respectievelijk Zurich en Manilla. Ze hebben zoals veel jongeren uit hun Gen Z geen zin in de strakke voorschriften van de marine.
Op het kantoor van Apple werd in 1983 de piratenvlag gehesen als cultuursymbool van deze business rebellen. Het logo van Apple in de regenboogkleuren vormt een van de oogkassen van de doodskop. Een jaar later, toen ik net in BASIC programmeerde op de Commodore 64, werd de Apple Macintosh personal computer met een betoverende commercial gelanceerd in de mainstream markt. Het begin van het succesverhaal van een van de meest iconische bedrijven ter wereld onder leiding van piratenhoofdman Steve Jobs.
Walter Isaacson schreef in 2015 de biografie van Steve Jobs nadat laatstgenoemde hem dat al meerdere keren tevergeefs gevraagd had. Pas toen Jobs voor de derde keer kanker kreeg, zwichtte Isaacson. Over veel van de in deze biografie genoemde hoofdpersonen kan Isaacson ook een boek schrijven. Steve Jobs verzamelde namelijk legendarische piraten in zijn A(pple)-team, zoals het technisch genie Steve Woziak, product designer Jony Ive, operations manager Tim Cook, de 14-jarige programmeur Chris Espinosa, Mike Scott die de eerste CEO bij Apple werd, programmeur Randy Wigginton die de programmeertaal BASIC voor Apple herschreef, de allereerste medewerker Bill Fernandez die verantwoordelijk was voor het user interface design en Chief Apple Evangelist Guy Kawasaki die de Macintosh Divisie met guerilla marketing op de kaart zette. “Als Steve Jobs de God van Apple is, dan is Guy Kawasaki toch zeker wel Jezus. Hij bedacht namelijk het concept van het Apple-evangelie.” (HP/De tijd).
In tegenstelling tot de anderen wordt piraat Guy Kawasaki slechts één keer genoemd in Isaacsons boek (pagina 360). Wellicht omdat Guy Kawasaki al na vier jaar, toen zijn werk erop zat, het piratenteam van Jobs verliet en kaper werd op zijn eigen schip. Hij geeft 50 keynotes per jaar en laat zich inhuren door onder andere Nike, Gartner, Audi, Google, Microsoft, Breitling en Apple. Kawasaki heeft 15 boeken geschreven waaronder ‘Betovering’, waarin hij inzicht geeft in de kunst van het betoveren. Het proces waarmee je mensen in vervoering brengt over een product, dienst, organisatie of idee. Wanneer vinden mensen jou aardig? Wanneer vinden mensen jou betrouwbaar? Hoe overwin je weerstand? Hoe zet je push- en pulltechnieken in? Hoe betover je medewerkers? Kawasaki verklapt zelfs de formule voor de perfecte handdruk:
PH = √(e2+ve2)(d2)+(cg + dr)2+π{(4 < s > 2) )(4 < p > 2)}2+(vi+t+te)2+{(4 < c > 2)(4 < du > 2)}2
Zijn jouw klanten eenmaal betoverd, dan komen ze graag bij je terug en bouwen een langdurige relatie met je op. Huur piraten en betover je klanten!
Rob Meesen