Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken.
De teller van zijn gelezen boeken staat inmiddels boven de 13.000. Rob heeft zelf uitgerekend dat hij aan de hand van de ‘CBS-index levensverwachting’ in dit tempo 20.000 boeken kan lezen in zijn aardse bestaan. Dat is 0,01 procent van alle boeken die ooit op deze planeet zijn uitgeven.
Wekelijks beschrijft Rob Meesen voor WijLimburg een boek dat meer dan de moeite waard is voor iedere ondernemer. “Als je een boek leest met de hersenen van iemand anders, kijk je nooit meer naar de wereld zonder dat extra perspectief.”
De een bewondert hem, de ander veroordeelt hem en de rest koopt bij zijn bedrijf. Fenomeen Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com.
Op 10 maart 2020, vier dagen vóór de intelligente lock down, opende Amazon haar Nederlandse site. 25 jaar nadat het bedrijf begon met het online verkopen van boeken. En nu, terwijl de Nederlandse retailers vechten voor de overgebleven fragmenten van hun omzet in de anderhalve-meter-economie, helpt het coronavirus het Artificial Intelligence (AI)-gedreven verdienmodel van Amazon nog steviger in het zadel. De impact daarvan zal niet alleen voelbaar zijn in het retaillandschap, maar ook in de hele economie, de media, de arbeidsmarkt en de samenleving als geheel.
In Bezonomics geeft Brian Dumaine inzicht in de filosofie en onderliggende principes van Jeff Bezos voor zakendoen in de eenentwintigste eeuw. Zodat bedrijven Amazon-proof kunnen worden: bij alles vraagtekens zetten, niets voor lief nemen, zelfs niet het voortbestaan van het bedrijf en met een totale focus op de klant. Doen ze dat niet, dan is hun overwinning in de veldslag om de anderhalve-meter-economie niet meer dan een pyrrus-overwinning in de strijd om de consument. Want corona zal vroeg of laat naar de achtergrond verdwijnen, maar Bezonomics zal nooit meer weggaan.
Rob Meesen