Bloei (Elske Doets)

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

Bloei (Elske Doets | 2020)

“Visie zonder actie is een hallucinatie” (Manfred Kets de Vries)

Vorige week was ‘Echte economie’ van Arnold Heertje mijn ondernemersboek van de week waarin hij welvaart in een breder kader plaatst. Met meer oog voor cultuur en natuur, voorbij de eenzijdige focus van economen op financiële groei. Enkele lezers vroegen mij of er ook boeken zijn van ondernemers die dit in de praktijk brengen? Het toeval wilde dat ik afgelopen week één van de dertig genodigden was bij een kleinschalige anderhalve-meter-boekpresentatie die plaatsvond bij Boekhandel Dominicanen die gevestigd is in een achthonderd jaar oude Maastrichtse kerk.

The Guardian riep in 2008 deze boekhandel uit tot de mooiste ter wereld. Ik kom hier graag en mocht er zelfs een keer de nacht doorbrengen. Ton Harmes, de bevlogen directeur van boekhandel Dominicanen, bood Elske Doets, zakenvrouw van het jaar 2017, de gelegenheid om haar nieuwe boek ‘Bloei’ feestelijk te lanceren. In dit boek schets zij hoe ze met een nieuw scenario voor groei de visie van Heertje toepast in haar eigen 2e generatie familiebedrijf. Geïnspireerd op de echte verhalen van de jonge vrouwen uit haar Young Lady Business Academy. Dit non-profit initiatief geeft talent ruim baan om te bloeien. Niet morgen, maar zo snel mogelijk hoopt Elske met haar Academy dusdanig veel vrouwelijk talent tot bloei te brengen dat een vrouwenquotum achterhaald zal zijn nog voor het is ingevoerd. Elske is namelijk tegenstander van het volgens haar stigmatiserende vrouwenquotum.

Terwijl Doets de jonge ambitieuze vrouwen van de eerste jaargang haar kennis, kunde en kontakten aanbood, heeft zij volgens eigen zeggen eigenlijk het meeste van hen geleerd. Tijdens het werken met de jonge idealistische vrouwen werd zij als initiatiefnemer namelijk gespiegeld met de intrigerende vraag wat zij zelf wilde bijdragen aan de wereld? “Eerlijk gezegd was ik tot voor kort ook een hartstochtelijk pleitbezorger van economische groei. Ik bekritiseerde hun nadruk op het creëren van een betere wereld als naïef, als een zwakte die ten koste ging van puur verdienvermogen”, aldus Doets. Het zaadje was echter geplant en Doets begon zichzelf en haar bedrijf opnieuw uit te vinden. “Ik keer me in dit boek niet tegen het verschijnsel groei, maar tegen het automatisme van de nadruk op groei en tegen de eenzijdigheid van die nadruk.” Ze stelt voor om al die jaarrapporten nu eens in een la te dumpen, die nerveuze jacht op cijfermatige groei nu eens van ons af te werpen en ons niet langer te concentreren op (getalsmatige) groei, maar op (zintuiglijke) bloei. Op eerlijke producten en aantrekkelijke diensten, waar mensen aantoonbaar blij van worden. “Welk rapport zou belangrijker mogen zijn dan het inspirerende fotoalbum met de aan jouw bedrijf te danken, vrolijke gezichten? Geen één.”

In een vlotte verhalende stijl leidt Doets haar lezers in negen hoofdstukken door haar alternatieve scenario voor groei. Met de echte verhalen van de Young Ladies als inspiratiebronnen. Zoals dat van Janna Bongers, oprichter van startup Prepit. Ze laat zien hoe zij buiten de lijntjes kleuren en hoe zij niet het gat in de markt, maar het gat in de samenleving zien. Zij durven nieuwe vragen te stellen, bedrijfsroutines te doorbreken en tot de bodem van de kwestie te gaan terwijl de norm is om dat niet te doen. Dit boek is een aanrader voor iedereen die een eigen missie wil formuleren, een eigen speelveld wil creëren en besloten heeft het verschil te gaan maken. Wat wil jij bijdragen aan een betere wereld?

Rob Meesen