Bloesem alert

TopchangeColumn Limburg Onderneemt

Nog niet zo lang geleden (1990) werd het eerste fysieke apparaat via het internet aangezet. De broodrooster van internetpionier John Romkey was de eerste bloesem aan de boom van het Internet of Things. Dertig jaar later hebben we voor bijna ieder aspect van ons economische en sociale leven wel een app tot onze beschikking waarmee we gemiddeld vier uur per dag tijd- en plaatsonafhankelijk onze gepersonaliseerde mixed reality vormgeven. 

Afgelopen jaar waren de Zoom, MS Teams, TikTok, de coronamelder en Disney+ de meest populaire gratis apps. Bij de betaalde apps stonden Baby Monitor 3G, Autosleep Track, MTBroutes, TouchRetouch en Vinted in de top. De volgende evolutionaire stap in het Technium is de mega app; digitale ecosystemen die met master algoritmes (bijna) alle saaie routines in jouw leven overnemen en onverwachte ervaringen creëren. 

Het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland heeft ook een app ontwikkeld, de Bloesem alert-app. De afgelopen weken volgden de pushberichten van deze app elkaar pijlsnel op voor de pruimenbomen en de kersenbomen. Gevolgd door meldingen voor de perenbomen en als laatste de appelbomen. Nu de bloeiperiode spoedig ten einde loopt, volgt de app het ritme van de natuur en transformeert naar een Fruit alert-app met suggesties voor wandel- en fietsroutes langs zelfplukboomgaarden en fruitboerderijen. Een vaccinatiepaspoort is overigens niet vereist.

Prachtige bloesem betekent een kans op een heerlijke fruitoogst. Zekerheid heb je natuurlijk nooit, want de weergoden met hun late nachtvorst, stormwinden en hagelbuien zijn onvoorspelbaar. Datzelfde kan gezegd worden over de levenscyclus van ondernemingen en hun gevoeligheid voor de sociaal-economische natuurkrachten. Een bedrijf dat geen nieuwe bloesem creëert, heeft geen toekomst. 

Er is helaas geen app voor ondernemerschap in coronatijd. Maar er zijn wel inspirerende voorbeelden. Zelfs in de keihard getroffen horecawereld werd tijdens de gure wind van de lockdown natuurlijk ondernemerschap getoond. Vijgen Inc. kon dankzij de vroegtijdige investeringen in robotisering pijlsnel omschakelen in hun businessmodel. Hans van Wolden trok grote menigten met zijn mobiele frietkot, hield zijn team bij elkaar en nam twee sterren van Michelin in ontvangst voor zijn nieuwe smaakpaleis in Reijmerstok. De familie Köppen realiseerde in de voormalige watertoren in Schimmert ‘De Reusch’; een nieuw belevingsconcept voor ‘eten en drinken van zover je kunt kijken’. En als de meest seriële horecaondernemer van Limburg Igor Stel ‘s morgens uit zijn bed stapt, roept de duivel ‘Oh nee, hij is wakker!” Igor breidde zijn imperium uit met de Hompesche Molen. 

Allemaal voorbeelden van ondernemers die ongeacht de moeilijke omstandigheden bleven innoveren in de coronawinter en daarvan de vruchten gaan plukken in de volgende economische zomer. Omdat ze weten dat bloesem creëren in je bedrijf weliswaar geen garantie biedt voor een goede oogst, maar dat de natuur initiatief beloont en stilstand niet als een alternatief ziet. Wanneer klinkt in jouw bedrijf het ‘bloesem alert’?

Rob Meesen