Een financieel deskundige die zichzelf gelukregisseur noemt. Da’s gek. Of toch niet? Soms is normaal best gek, en gek soms behoorlijk normaal. Dat hangt volgens antropologe Danielle Braun namelijk af van de context. Antropologie is een narratief vakgebied. Het is een serieuze stroming in de veranderkunde. Da’s gek bevat 25 verhalen die jouw perspectief op gek veranderen. Je gaat radicaal anders kijken naar de wereld, naar de samenleving, naar organisaties, naar de zorg, naar relaties en naar jezelf. Brauns eerste boek, De Corporate Tribe, werd in 2016 uitgeroepen tot managementboek van het jaar. In 2018 verscheen de eerste druk van Da’s gek. Begin 2024 is de geheel herziene derde druk verschenen.
“Hoe vaak heb je vandaag al een oordeel over iets gehad? Over iets wat je las in de krant? Over een nieuwe procedure op je werk? Over het kapsel van de buurvrouw? Over het nieuwe standbeeld in jouw stad? We oordelen de hele dag over gek en normaal?”, stelt Braun in haar inleiding. Zij wil met haar boek de lezer laten ervaren dat vanzelfsprekendheden minder vanzelfsprekend zijn: “Ik hoop oprecht dat je als je dit boek hebt gelezen anders kijkt, vragen stelt, meer ziet. Uit je denkbubbel stapt. Minder oordeelt. En daardoor origineler en vrijer wordt, op je werk en thuis.”
Niets is gek in zichzelf. Mensen niet, dingen niet, gedrag niet. Braun vertelt over gek in de wereld, over gek tussen mensen, over gek in organisaties, over gek in de zorg en sluit het boek af met hoe geweldig gek is. Verhalen over onder andere voodoo, de wetten van vriendschap, bezielde organisaties, virtuele zorg en de maffe brandweerman. Elk verhaal sluit ze af met een begrip of tool uit haar antropologische gereedschapskist. Zodat je thuis en op je werk kunt door-mijmeren over hoe het is om té gek te zijn in een complexe context.
Volgens Braun moeten we durven luisteren naar gekke, nieuwe, maffe, creatieve, andere stemmen. Ik kreeg haar herziene boek van financieel adviseur Noud Beckers. Hij zag in zijn financiële adviespraktijk dat hoe lager het financiële stressniveau bij zijn klanten was, hoe hoger de kwaliteit van hun leven. Op dat principe baseert hij zijn ondernemingsstrategie en onderscheidende waarde propositie. Daarom noemt hij zijn medewerkers gelukadviseurs. Een gelukregisseur is wel goed, maar niet gek. In 2021 concludeerden onderzoekers van Herbers & Company dat mensen die een financieel adviseur hebben ingehuurd, drie keer zo gelukkiger zijn dan degenen die dat niet doen. De gelukregisseur had prima gepast tussen de bijzondere vertellingen van Danielle Braun. “Da’s gek” is slechts een oordeel op basis van wat iemand normaal vindt. En dat wordt voor een groot deel bepaald door beperkende culturele overtuigingen en patronen. Misschien is dat wel het meest gekke.