Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.
De ingreep (Peter Bennemeer | 2021)
“Het werkelijke avontuur van het leven is niet het steeds ontdekken van nieuwe landschappen, maar het met nieuwe ogen zien van het oude landschap.” (Marcel Proust)
In mijn zoektocht naar boeken, die mij met andere ogen naar het landschap laten kijken, bezoek ik wekelijks mijn favoriete boekhandels en speur ik intensief the long tail van het internet af. Desondanks blijven er bijzondere exemplaren buiten mijn blikveld. Gelukkig zijn er veel mensen in mijn netwerk die ze wel ontdekken en hun boeiende vondsten met mij delen. Afgelopen week kreeg ik zo’n waardevolle boekentip van Evelyn Croonen die als programmamanager digitale innovatie een scherp oog heeft voor verhalen over transformaties. ‘De ingreep’ is het waargebeurde verhaal van Peter Bennemeer die na een loopbaan van 27 jaar in de voedingsindustrie, bij onder meer Mars, Kellogg’s en Heinz, als volstrekte buitenstaander van 2011-2018 bestuurder werd van Ziekenhuis Bernhoven in Uden. Een middelgroot algemeen ziekenhuis met 2.250 medewerkers en een omzet van 200 miljoen euro.
Bennemeer geeft een openhartig insider perspectief over de weeffouten en perverse prikkels in de zorgsector. Hij legt steeds meer specifieke aspecten meer van het complexe zorglandschap bloot en verhaalt hoe hij er dankzij een holistische aanpak in slaagde zijn droom van ‘Zinnige Zorg’ waar te maken door het toepassen van bedrijfskundige designprincipes uit zijn loopbaan in the fast moving consumer goods. “Zinnige Zorg is een term die staat voor het idee dat patiënten optimale, gepaste zorg krijgen, hen geleverd op de juiste plek, door de juiste persoon, tegen de laagst mogelijke kosten”, aldus de auteur. Hij rekent in een fascinerende ontdekkingstocht bij Bernhoven succesvol af met gestolde paradigma’s, een cultuur van wantrouwen, het totale gebrek aan keten-denken en de complexe machtsstructuur van maatschappen van vrijgevestigde medische specialisten die beloond worden op productievolume en het halen van budgetplafonds. Een wereld waarin de angst voor in de media uitgemeten fouten bovendien leidt tot extra veel (duur) onderzoek om maar niets over het hoofd te zien, ook als de kans dat dat wat oplevert zeer klein is. Mede dankzij zijn eigen ervaringen als kankerpatiënt, tot tweemaal toe zelfs, stelt Bennemeer het patiëntperspectief in de hele klantreis centraal. “Als je echt het gesprek voert en veel tijd stopt in het besluitvormingsproces samen met de patiënt, verdampt er heel veel onzinnige zorg. Patiënten blijken stelselmatig voor lichtere behandelingen of zelfs geen behandeling te kiezen als ze samen met artsen beslissen”, aldus de auteur.
Deze autobiografie bevat een masterclass transitiemanagement, inclusief een managementsamenvatting met do’s & dont’s. Als buitenstaander zorgde Bennemeer voor een paradigmashift van de ‘vicieuze cirkel van volume’ naar ‘kwaliteit als vliegwiel’. De gedeclareerde omzet in de jaren 2015 tot en met 2017 daalde met 16%, tegen de trend van de alsmaar groeiende kosten in de medisch-specialistische zorg in. Terwijl Bernhoven 3% meer unieke patiënten behandelde. Door slimme portfoliokeuzes nam de winstgevendheid en waardering door patiënten in dezelfde periode toe. Bernhoven werd ook drie keer achtereen gekozen tot meest gastvrije ziekenhuis. De universele managementprincipes die Bennemeer gebruikte voor deze geslaagde ingreep zijn toepasbaar in iedere sector.
Oude landschappen verbergen mooie vergezichten. Nieuwe ogen dwingen om die te ontdekken. Heeft jouw organisatie daarvoor een buitenstaander nodig of ga jij met andere ogen kijken?
Rob Meesen