De rit van mijn leven (Robert Iger)

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

De rit van mijn leven (Robert Iger | 2010)

“In sommige boeken, ergens in de eerste alinea’s, weet je dat je een broeder ontmoet hebt.” (Robert Henri, The Art Spirit, 1923)

Ik ben opgevoed met de sprookjes van Grimm en mijn kinderen met de magie van Disney. De nieuwe technologie die voor deze verschuiving in content zorgde was de videorecorder. Disney verkocht in de jaren negentig zijn oude animatiefilms op VHS-videobanden via de retailkanalen van onder andere V&D aan de vaders en moeders van mijn generatie. Bambi, Junglebook en Dumbo verdrongen de volksverhalen van Grimm binnen één generatie uit de huiskamers van de voormalige arbeiderswijken uit mijn jeugd. Disney verdiende wereldwijd miljarden met oude content en leefde nog lang en gelukkig. Althans daar leek het eind vorige eeuw op.

De magie van Disney begon op 15 mei 1928 met Plane Crazy, een eenvoudige 6 minuten durende animatiefilm zonder geluid over een muis, en groeide uit tot een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld, de grootste wereldwijde exploitant van themaparken en de marktleider in het produceren en distribueren van animatiefilms. In 2005 werd Robert Allen (Bob) Iger de 6e CEO van Disney. In het boek ‘De rit van mijn leven’ kijkt hij terug op deze tijd. Aan het begin van zijn regeerperiode leek Disney’s magie verdwenen. De animatiestudio’s hadden al tien jaar geen commercieel succes geboekt en 400 miljoen dollar verlies geleden. Ze waren creatief en commercieel volledig voorbijgestreefd door Pixtar van Steve Jobs die de ene na de andere kaskraker produceerde met computeranimatie, zoals Toy Story. Bij vrouwen met kinderen onder de twaalf had Pixtar Disney zelfs ingehaald als een merk dat de moeders beschouwden als ‘goed voor hun gezin’. Disney’s Magic Castle stond op instorten.

De gemiddelde CEO van een bedrijf in de Fortune 500 blijft slechts vier jaar aan en probeert met veilige korte termijn interventies en vijandige overnames zijn eigen aandelenopties te maximaliseren. Maar Bob Iger wilde niet iemand zijn die altijd op safe speelt. Hij wilde iemand zijn die een klimaat schiep waarin fantastische dingen mogelijk waren. Hij brak met de traditie en het verdedigen van oude modellen die niet bestand waren tegen de naderende technologische vooruitgang. Iger’s credo luidt: “Als je niet innoveert, ben je weg. Alles draait om de toekomst.” Iger benoemde in 2005 drie strategische prioriteiten (“Als je er meer hebt, heb je geen focus”), namelijk hoogwaardige branded content, het zo volledig mogelijk omarmen van technologie en een mondiaal bedrijf worden. En daarmee startte hij intern een urgente dialoog om het goede te koesteren en het slechte te managen. Hoe kunnen we ons product relevanter en vindingrijker leveren aan de klanten? Welke nieuwe consumptiepatronen ontwikkelen zich en hoe passen wij ons vervolgens aan? Hoe zetten we technologie in als krachtig hulpmiddel om te groeien? Hoe voorkomen we dat we ten prooi vallen aan de disruptie en verwoesting die technologie ook teweegbrengt? 

Iger’s strategische consistentie blies nieuw leven in het sprookje van Walt Disney. Mede door de overnames van Pixtar (7,4 miljard dollar), Marvel (4 miljard dollar), Star wars (4 miljard dollar), 20th Century Fox (71 miljard dollar) en de streamingdienst BAMtech (2,6 miljard dollar) groeide de omzet van Disney van 32 miljard dollar in 2005 naar 70 miljard dollar in 2019. Bob Igers deelt in ‘de rit van zijn leven’ zijn 10 principes en 45 lessen voor het leiden van een innovatieve onderneming. Iger verovert je hart als hij zijn emoties beschrijft over het gesprek met de ouders waarvan het zoontje door een alligator in een van Disney’s resorts gegrepen is en het moment waarop Steve Jobs hem vertelt dat de kanker teruggekomen is. Iger zet ook je verstand in de hoogste versnelling als hij in detail uit de doeken doet hoe hij met de business iconen Steve Jobs, George Lucas en Rupert Murdoch onderhandelt over de verkoop van hun ‘baby’s’. Het is een prachtig document over Disney’s vermogen om innovatieve ideeën onberispelijk uit te voeren en de vastbeslotenheid om amusement van het allerhoogste niveau te schenken aan een wereld die hunkert naar helden, rolmodellen en ongelooflijk goede verhalen. It’s a kind of magic!

Rob Meesen