Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.
De weg van de boog (Paulo Coelho | 2021)
“And you have my bow.” (Legolas, Lord of the Rings)
Zelfverwerkelijking is het centrale thema in de boeken van Paulo Coelho. In zijn romans laten de hoofdpersonages alles achter zich om op zoek te gaan naar hun ware lotsbestemming. Coelho schreef in totaal 29 boeken die in 83 talen zijn vertaald, in 170 landen zijn uitgegeven en waarvan wereldwijd 320 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hij heeft meer dan 27 miljoen volgers via de sociale media. Coelho beoefent Kyudo, dat letterlijk de weg van de boog betekent. Dit is een traditionele Japanse vorm van boogschieten die in het verleden gebruikt werd voor de jacht en de oorlog. In mijn ondernemersboek van de week heeft Coelho deze weg van de boog gebruikt als metafoor voor de uitleg over de beginselen van een betekenisvol leven: bondgenoten, de boog, de pijl, het doelwit en de houding. Het verhaal is geschreven in de vorm van de meester-leerling dialoog. Tetsuya, de beste boogschutter van Japan, werkt in een klein dorpje als timmerman. Hij wordt uitgedaagd door een vreemdeling en toont zijn absolute beheersing van de boog op een wankele hangbrug in de bergen. Terwijl ze daarna de berg weer afdalen legt Tersuya de weg van de boog uit aan een jongen uit het dorp die getuige was van zijn demonstratie van meesterschap.
Ieder beginsel dat Tetsuya toelicht, herbergt een levensles voor ondernemers op weg naar zelfverwerkelijking: “Zoek bondgenoten. Sluit je aan bij diegenen die experimenteren, risico nemen, vallen, schaafwonden en blauwe plekken oplopen, en opnieuw risico nemen. Sluit je aan bij degenen die zich blootgeven en niet bang zijn om gekwetst te worden. Sluit je aan bij degenen die zo buigzaam zijn als het hout van je boog en die onderweg de tekenen verstaan.” Woorden die in geen enkele managementboek over winnende teams zouden misstaan. Wie zijn jouw bondgenoten in de business?
Dit compacte boek van Coelho is een bron van inspiratie voor iedere ondernemer. Met duidelijke verwijzingen naar het zakendoen, zoals dat moment dat alles moet samenvallen bij die ene beslissende actie op het contactniveau met de markt. “De pijl moet zijn vlucht beginnen op het ogenblik waarop boog, schutter en doelwit zich samen op dezelfde plek in het universum bevinden: dat wordt inspiratie genoemd.”, aldus de boogschutter in Coelho’s verhaal. De weg van de boog is een routeplanner op het pad van de ondernemer.
Rob Meesen