Een jaar in de ruimte, een leven lang astronaut (Scott Kelly)

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

Een jaar in de ruimte, een leven lang astronaut (Scott Kelly | 2017)

“Leren lezen is een vuur aansteken. Elke lettergreep die wordt gespeld is een vonk.” (Victor Hugo)

In Het Financieele Dagblad van 8 augustus jl. werd aandacht besteed aan het nieuwe leren en de noodzaak voor bedrijven en medewerkers om te investeren in drieslag leren (leren te leren) voor contexten die voortdurend veranderen. De ontwikkelingen binnen een professie gaan namelijk steeds sneller, maar ook de context waarin een professional zijn werk doet is aan radicale verandering onderhevig.

Tijdens mijn workshops en projectwerkzaamheden wijs ik in dat kader vaak op de waarde van metacognitie omdat deze vaardigheid in hoge mate de leerprestatie bepaalt. Metacognitie is het vermogen om het eigen leerproces te regisseren. Dat is belangrijker voor de leerprestatie dan intelligentie, sociaaleconomische achtergrond en studiemotivatie. Samen met zelfregulatie, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en creatief denken/handelen behoort metacognitie tot de belangrijkste vaardigheden van een astronaut als hij op 400 kilometer boven de aarde met een snelheid van 28.000 kilometer per uur in het internationale ruimtestation ISS of tijdens een ruimtewandeling in de kosmos zijn werk verricht. Volgens mij is dit trainbare leervermogen ook cruciaal voor ondernemers en professionals. In dynamische contexten is sneller leren dan de omgeving immers het enige overblijvende concurrentievoordeel. Niet hoeveel je leert, maar hoe je leert is van groot belang. Geef iemand een vis en hij/zij heeft een dag te eten. Leer iemand vissen en hij/zij heeft iedere dag te eten. Leer iemand leren en hij/zij hoeft niet iedere dag vis te eten.

Scott Kelly, geboren in 1964, zoon van alcoholistische ouders, haalde zijn middelbare schooldiploma als een van de slechtsten van zijn klas en miste een helder levensdoel. Toen hij als achttienjarige met te weinig opleiding, bijzonder slechte cijfers en geen enkele kennis van vliegtuigen het boek The Right Stuff van Tom Wolfe over de beginjaren van de ruimtevaart las, vond hij daarin echter zijn grenzeloze ambitie om marinevlieger en astronaut te worden. In mijn ondernemersboek van de week vertelt hij hoe hem dat gelukt is en in de epiloog deelt hij de lessen die hij tijdens zijn loopbaan geleerd heeft als professional en als mens. De chronische onderpresteerder van weleer leerde calculus, natuurkunde, aircraft performance, vliegtuig-electronica, technische rapporten schrijven, gevechtsmanoeuvres, samenwerken met verschillende culturen, tandheelkunde en nog veel meer. Hij landde als gevechtspiloot met zijn F14 op vliegdekschepen, was piloot van de Spaceshuttle en commandant van het ISS. Tijdens zijn vier NASA-expedities verbleef Kelly in totaliteit 520 dagen in de ruimte, legde 320 miljoen kilometer af, maakte meerdere ruimtewandelingen en was getuige van 10.880 zonsopkomsten. Allemaal door één boek dat het vuur in hem ontstak.

Wij zijn allemaal geboren aanpassers, lerende wezens en astronauten van ruimteschip Aarde. Scott Kelly is het levende bewijs hoe wij door zelfmotivatie en taakgerichte training kunnen leren te leren voor een bovengemiddelde rol in een complexe en onvoorspelbare context. Hoe je aan het einde van iedere werkdag kunt reflecteren op jouw effectieve bijdrage aan de geleverde teamprestatie, hoe je samen problemen hebt opgelost en hoe het beter kan vanaf de volgende zonsopkomst.

Rob Meesen