Een stem is maar enigszins uniek. Je kunt iemand herkennen aan zijn stem, maar toch is de uniciteit van een stem minder dan die van DNA of vingerafdrukken. De verschillende ranges van verschillende stemmen overlappen elkaar en hoe unieker jouw stem is, hoe meer commerciële waarde dat genereert. Bijvoorbeeld voor voice-overs in radiocommercials of voor een carrière als acteur of zanger. Zelfs met een robotachtige stem ben je als ondernemer hoorbaar in het voordeel, zoals Mark Zuckerberg aantoont.
De laatste tijd spreek ik met mijn klanten steeds meer over de toenemende relevantie van de stem in herkenbare en betrouwbare communicatie met hun doelgroepen. Bijna eenderde van de consumenten verwacht in 2021 regelmatig gebruik te maken van een stemgestuurd apparaat tijdens het winkelen, zoals de Echo, Home en HomePod. En ook in andere sectoren zal deze ontwikkeling mainstream worden. Deze opkomst van voice assisted shopping vraagt ondernemers na te denken over hoe zij met een eigen unieke stemgeluid gaan concurreren in een economie waarin menselijke en kunstmatige intelligentie naadloos op elkaar afstemmen, instemmen, vrolijk stemmen, gunstiger stemmen en hopelijk overeenstemmen.
Kun je terwijl je dit leest in jouw brein horen hoe Alexa van Amazon klinkt? En zou je Alexa kunnen onderscheiden van een menselijke stem. Zo niet, dan behoor je niet tot de ‘early adopters’ van deze technologie en moet je oppassen dat je niet tot de ‘stille meerderheid’ gaat behoren. Want deze technologie gaat het zakelijke landschap pijlsnel veranderen. Vrij recent heb ik weer een zogenaamde Turingtest gedaan. Deze keer moest ik een aantal audiofiles beluisteren en dan aangeven of het de stem van een mens of een robot was. Mijn score was een magere 56%. En ik kan je verzekeren dat mijn score pijlsnel 0% zal zijn. Niet vanwege een voorspelbare lineaire achteruitgang van mijn brein, maar door een exponentiële verbetering van de spraakassistenten. Op 8 mei jongstleden werd op het developers festival Google I/O de volgende stemdisruptie gelanceerd: Google Duplex. Algoritmes gaan met stemassistenten alle eenvoudige taken in de telefonische communicatie tussen mensen en bedrijven overnemen. Ondernemers moeten pijlsnel hun ‘voice of business’ gaan kiezen en implementeren voor herkenbare en betrouwbare interactie met hun klanten. En mijn oudste kinderen die dit jaar afstuderen aan de opleiding commerciële economie gaan wellicht aan de slag als voice marketeer. Een beroep dat niet eens bestond toen zij aan de opleiding begonnen. De tijden veranderen. Change. Before you have to.
Rob Meesen