In 2000 verscheen het boek P&O, passé en overbodig? Daan Fousert hield HR-professionals een spiegel voor er riep ze op vooral kritisch te zijn op het eigen functioneren. “Het vakgebied doet veel te weinig om zijn positie binnen organisaties voor zich op te eisen. Het zou zich moeten profileren als één van de belangrijkste business instrumenten en waarde toe moeten voegen aan die organisatie. De beroepsgroep worstelt met haar imago, opdracht en identiteit. Daarnaast ontbreekt het hen aan enige durf om, bij het neerzetten van de organisatie, hun blik te werpen op wat vóór hen ligt, op wat er in de markt gebeurt, op wat de business van hen vraagt.”
Inrichtingsvraagstukken
Organisaties staan anno 2023 voor grote HR-inrichtingsvraagstukken. Hoe houd je in een structureel krappe arbeidsmarkt mensen duurzaam inzetbaar? Hoe vind en bind je talenten aan jouw organisatie? Hoe zorg je ervoor dat het ontwikkeltempo van digitale vaardigheden gelijke tred houdt met de exponentiële dynamiek van de technologie? Hoe kunnen we de stijgende loonkosten opvangen met een hogere productiviteit? HR is zeker niet passé en overbodig, maar zijn HR-professionals 23 jaar ná Fouserts boek (beter) in positie?
HR-strijder met ballen
Volgens Bob Zeegers hebben HR-professionals het in deze onzekere tijd meer dan ooit lastig om hun thema’s goed te agenderen. “Het gemiddelde MT stuurt vooral op financiële resultaten en wordt volledig in beslag genomen door exponentiële technologische ontwikkelingen, disruptieve uitdagers en complexe logistieke vraagstukken. Waarom wordt personeel vaak alleen maar gezien als kostenpost? Wat zou er gebeuren als HR met een gele markeerstift wel bovenaan de MT-agenda staat?” Zijn boek ‘HR met ballen’ was in 2022 het bestverkochte managementboek in de categorie Personeelsmanagement. En het staat ook nog eens op plaats 12 in de jaarlijst van bestverkochte boeken van Managementboek.
Misvattingen en modellen
De schrijver lepelt losjes allerlei HR-misvattingen op over duurzame inzetbaarheid, HR en de pegels, KPI’s, recruitment en HR-projecten. Ook somt hij de zes zure appels op waar je als HR-professional iedere dag mee te maken hebt. En de vijf rode vlaggen van verzuim, de drie wetten en drie monsters van HR. Wie hongerig is naar modellen wordt ook bediend. Als je een betere adviseur wil worden, dan moet je volgens de auteur ook kunnen verkopen. Helaas zijn “wij HR-strijders daar op zijn zachts gezegd niet zo goed in”, aldus de HR-strijder die daarom de wijze lessen van meesteroplichters en autoverkopers verklapt.Zeegers wil HR-professionals de spreekwoordelijke ballen geven, zodat geen enkele beslisser het zich kan permitteren HR niet serieus te nemen. Of zoals Fousert het verwoordde: “Uiteindelijk zullen HR-professionals de organisaties die zij bedienen een dienst bewijzen door aan te tonen waar ze willen staan.”