IJsjes, hopjes en luiers

TopchangeBusiness Vlog

Als je altijd blijft doen wat je altijd hebt gedaan, blijf je krijgen wat je altijd hebt gekregen. Toch?

Helaas niet! Nieuwe tijd, nieuw paradigma. Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, ga je in de toekomst niet meer krijgen wat je altijd hebt gekregen. Wake up call!

Generatiewissel

Een generatie bestaat uit (leef)tijdgenoten die met elkaar zijn verbonden door een gedeelde levensgeschiedenis, een gedeelde reactie op de tijdgeest of een gedeelde bestemming. Tijdens een generatiewisseling schuiven alle generaties tegelijkertijd een levensfase op in hun levenscyclus. Dit heeft politieke culturele, sociale en economische gevolgen. In Nederland begon de actuele generatiewisseling in 2016; de volgende begint in 2031. We zijn dus voorbij halverwege de overgang naar een volgende levensfase. De demografische generatiewisseling zal aanzienlijke invloed hebben op prioriteiten en behoeften van klanten in alle sectoren. Het laatste cohort van de babyboomers bereikt de pensioengerechtigde leeftijd. Hun vraag naar zorgdiensten, comfort en toegankelijkheid zal toenemen. Generatie Z met hun digital-first mindset begint grotere invloed te krijgen, zoals op de arbeidsmarkt en als consumenten. Ze verlangen naar zelfstandigheid, authenticiteit en groei. GenZ heeft een lifestyle met oog voor duurzaamheid, gezonde voeding, inclusie en ethisch handelen van merken. Deze millennials verwachten naadloos-geïntegreerde hybride ervaringen, flexibele mobiliteit. Ook tijdbesparende en snelle levering van gepersonaliseerd aanbod staat hoog op het verlanglijstje. En ook voor de generaties X, Y en Alpha gaan er op weg naar 2031 verschuivingen plaatsvinden in hun focus en behoeften. De signalen zijn overal. En zelfs robuuste verdienmodellen komen onder druk te staan.

Signalen

De Limburgse ijsjesmaker Dedert IJs is failliet. De producent van waterijsjes, zoals raketjes en dubbellikkers, verkocht in zijn hoogtijdagen 50 miljoen ijsjes per jaar. Hele generaties zijn ermee opgegroeid, maar de meest recente blijkbaar niet. Zij likken liever aan een van de 55 miljoen Magnums die in Nederland verkocht worden. Ook de productie van het iconische Rademakers Haagsche Hopje is gestopt. De vraag naar dit meer dan tweehonderd jaar oude product is volgens de fabrikant ingestort. In Japan is Oji Nepia gestopt met het produceren van babyluiers omdat de vraag in het snel vergrijzende land deze eeuw gehalveerd is. Het bedrijf gaat in de fabriek meer incontinentieluiers voor ouderen maken. 

De kunst van het krijgen

De Chinese leermeester Sun Tzu benadrukt in The Art of War dat “de flexibele generaal die zich strategisch aanpast aan de omgeving zal overwinnen.” Een organisatie moet strategisch denken en handelen om te blijven krijgen wat het wil. De generatiewisseling heeft grote impact op de vraag naar diensten en producten. Wat betekenen de demografische veranderingen in jouw context? Ben je bereid om het tijdig anders te gaan doen? Hoe tevreden je ook bent met wat je nu krijgt?