No shit!

TopchangeColumn Limburg Onderneemt

Mijn eerste kennismaking met het autobedrijf Tesla was in oktober 2010. Wij produceerden samen met het productiebedrijf Always Online van René Shuman & Angel-Eye het theaterseminar The Sound of Change. Tegelijkertijd verscheen ook hun nieuwe single Travel in Time dat is geïnspireerd op de wetenschapper Nicola Tesla. De tekst gaat over een betere wereld en duurzaamheid. In de clip rijdt René in Los Angeles in een blauwe Tesla Roadster, waarvan er slechts 2.500 gebouwd zijn. Mr. & Mrs. Rock ’n Roll hadden een vooruitziende blik. Nog geen tien jaar later, op 8 februari 2020, kopte het FD namelijk op de voorpagina ‘Tesla hoort nu bij de grote jongens’. De marktwaarde van Tesla is nu hoger dan die van VW en Mercedes samen. CEO Elon Musk zou met zijn twaalf jaar oude start-up de Ford Motor Company kunnen kopen. Heavy shit!

Ford is momenteel de vijfde autoproducent van de wereld en was vanaf 1903 dé disrupter van de toenmalige paardeneconomie. Door de pijlsnelle toename van de bevolking en de levensstandaard was het aantal werkpaarden tussen 1870 en 1900 exponentieel toegenomen. New York had destijds een paardenpopulatie van ongeveer honderdduizend dieren en elk paard produceerde dagelijks tien kilogram mest en vele liters urine. In 1898 was er sprake van een paardenmestcrisis en men becijferde tijdens een tiendaagse conferentie dat in 1950 elke straat in de stad met negen meter paardenmest zou zijn bedekt. De doorbraak van de T-Ford in het begin van de 20e eeuw voorkwam dus een hele hoop shit.

Ruim honderd jaar later zijn de CO2-uitstotende koetsen zonder paarden van Ford zelf slachtoffer van disruptieve krachten. De deelnemers aan de paardenmestconferentie van 1898 hadden het kunnen weten. De ANWB vermeldde namelijk in datzelfde jaar in De Kampioen dat “het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen.” In het begin van de 20e eeuw reden er wereldwijd inderdaad al duizenden elektrische auto’s rond, maar ze verdwenen weer uit het straatbeeld omdat de actieradius onvoldoende was en de verbrandingsmotor de standaard werd. De komst van de lithium-ion-accu aan het begin van de 21e eeuw werd door Elon Musk echter op juiste waarde geschat. Het is immers het kader dat met elke nieuwe technologie verandert en niet alleen het beeld binnen het kader. In zijn masterplan uit 2006 zegt Musk: “Ons langetermijnplan is om een ​​breed scala aan modellen te bouwen, waaronder betaalbare gezinsauto’s.” Tesla verkocht in 2019 367.500 auto’s en het Model 3 met een actieradius van 500 km was in Nederland met bijna 30.000 exemplaren het meest verkochte model. Tesla veranderde het kader. No shit!

Rob Meesen