Thuiswerkrevolutie (Tsedal Neeley)

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

Thuiswerkrevolutie (Tsedal Neeley | 2021)

“We went from being the Flintstones to the Jetsons in 9 months.” (David Giambruno)

Aan het einde van de 17de eeuw voeren in Londen gevestigde kooplieden over de Atlantische Oceaan om te overleggen met kolonisten aan de oostkust van Noord-Amerika. Ze hadden geen ander alternatief om tot hechte samenwerking en succesvolle business te komen. Driehonderd jaar later, in 1993, lanceerde Cisco een programma voor thuiswerken. Zodat werknemers niet meer hoefden te reizen tussen hun thuis en kantoor om zaken te doen. Cynthia Froggatt spoorde in haar boek ‘De winst van thuiswerken’ werkgevers al in 2001 aan meer uit hun personeel te halen door ze naar huis te sturen. Tijd- en plaatsonafhankelijk werken was volgens haar niet alleen technisch mogelijk, maar ook een verstandige investering in vertrouwen. Het merendeel van de werkgevers hield echter tot 15 maart 2020 grotendeels vast aan het traditionele idee van de negen-tot-vijf-werkplek. Thuiswerken werd op die dag door de lockdown de absolute norm voor alle kantoorbanen. De Flintstones emigreerden in slechts een paar maanden van de steentijd naar het jaar 2062 van de Jetsons. De operationele kosten van de organisatie dalen door het thuiswerken, net als de CO2-uitstoot. Thuiswerkers ervaren meer autonomie, besparen reistijd en zeggen dat ze productiever zijn. Veel banen van kenniswerkers hebben namelijk baat bij een thuiswerkformat, vooral als hierbij probleemoplossend vermogen, creatief denken en concentratie vereist is.

We zijn op weg naar een nieuwe nomadische cultuur zonder vaste basis. Deze thuiswerkrevolutie lost oude problemen op, zoals fileproblematiek en krapte op lokale arbeidsmarkten. Maar zorgt ook voor nieuwe complexe problemen. Thuiswerkers voelen zich vaak geïsoleerd en vermoeid. Dat kan leiden tot een slechtere werkprestatie en een toenemend verloop. Leidinggevenden worstelen bovendien met de vraag hoe ze de samenwerking en productiviteit van hun geografisch verspreid team virtueel kunnen aansturen. NETFLIX, huisdieren, partners, kinderen, boodschappen en huishoudelijke klussen leiden thuiswerkers af van het werk. Thuiswerken hangt nauw samen met wat voor een thuis het is en wie er nog meer thuis is. En daar heb je als werkgever niets over te zeggen.

Tsedal Neeley is Professor Business Administration op de Harvard Business School. Zij doet al bijna 20 jaar onderzoek naar tijd- en plaatsonafhankelijk werken in geografisch verspreide teams. Haar onderzoeksresultaten bevestigen het gelijk van Cynthia Froggatt. In haar boek heeft Neeley inzichten verwerkt van vooraanstaande experts in de psychologie, sociologie en technologie. Zij legt uit wat de thuiswerkrevolutie betekent voor het emotioneel vertrouwen, de productiviteit, het digitaal leidinggeven en het agile samenwerken in virtuele teams. Ze voegt bovendien een praktische leidraad voor actie toe. Deze leidraad helpt bij het reflecteren, leren en toepassen van tijd- en plaatsonafhankelijk werken in je eigen organisatie en teams. Zodat op afstand zijn, voelt als dichtbij.

Online thuiswerken is een 28 jaar oud volwassen concept. We zullen in het post-corona tijdperk niet voor 100 procent een thuiswerkwereld blijven, maar virtueel en geografisch verspreid werk is wel een blijvertje. Maar liefst 25 procent van alle thuiswerkende Nederlanders gaat op zoek naar een andere baan als zij na afloop van de coronacrisis weer fulltime op kantoor moeten werken. Hoewel zij niet direct hun baan zouden opzeggen, ziet toch bijna de helft van alle ondervraagden een (volledige) terugkeer naar kantoor niet zitten. Een derde van alle thuiswerkers verwacht op kantoor namelijk minder gedaan te krijgen dan tijdens een gemiddelde thuiswerkdag. Een op de vijf werkgevers hoopt dat we terugkeren naar het ‘oude normaal’ en weer op kantoor gaan werken. Het grootste deel van de werkgevers, zo’n 59 procent, kiest echter voor een mix tussen thuiswerken en maximaal drie dagen op kantoor. Twitter en Square hebben hun medewerkers zelfs de optie gegeven om voorgoed thuis te werken.

De toekomst is hybride, maar digitaal zal steeds meer dé norm zijn. Met de juiste ondersteunende processen en specifieke training in de virtuele thuiswerkomgeving leg je de basis voor productieve interactie, besluitvorming en probleemoplossing op afstand. Lees Neeley’s boek en stuur je professionals naar huis!

Rob Meesen