Typ het woord trio in op het web en je wordt overladen met seksgerelateerde items die je informeren over de ins en outs van een trio. Waarschijnlijk kwam deze gedachte, bij het lezen van deze titel, ook meteen in jouw brein naar boven! Wellicht jammer, maar ik wil het hebben over een trio dat verder reikt.
Als prosultant heb ik de afgelopen 21 jaar mogen werken voor een diversiteit aan klanten. Bij al deze klanten is een trio – zichtbaar en onzichtbaar – de drijvende kracht achter succes en falen. Een trio is een combinatie van drie elementen of drie personen die op enigerlei wijze samenwerken. Ons brein is getraind om deze drie-eenheid gemakkelijk te onthouden. Denk maar aan LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen), VVV (Verbeteren, Veranderen, Vernieuwen) of B2B (Business To Business). Ik zou deze hele blog zo kunnen vullen met abc’tjes, en iedereen heeft zo wel zijn eigen abc’tjes of beter gezegd zijn eigen triootjes.
In de sociale omgang worden wij ook gedreven door deze trioaanpak. Er bestaat immers geen geroddel als er maar twee personen zouden zijn. Er is altijd een derde nodig om te roddelen. En wie kent niet het principe van de good cop en de bad cop. Een rollenspel waar één persoon door twee anderen wordt beïnvloed, waarbij een vervelend doet en afstand creëert en de ander toenadering zoekt. Ook in de sport is een trio onvermijdelijk. In het moderne voetbal is een driehoekje het beste tactische middel om een tegenstander uit te spelen.
Ons brein is dus ontvankelijk voor trio’s. abc’tjes en tactieken die ons helpen om onze doelen te behalen. Maar er is een kanttekening. En deze kanttekening heet jaloezie. Jaloezie is niet voor niets een van de zeven hoofdzonden. Als we met z’n drieën zijn, dan kunnen we vergelijken. Er ontstaan dan allerlei vraagstukken waarbij de belangrijkste onderliggende vraag is: ‘krijgen alle partijen wel hetzelfde?’ Mijn ervaring is dat er veel goede initiatieven zijn gesneuveld omdat de partijen gedreven werden door jaloezie. Men verkiest vaak nog liever eigen verlies boven voordelen van de andere spelers of nog erger de samenleving.
Kortom kunnen jij en jouw organisatie over deze hoofdzonde heenstappen en de kracht van een trio verzilveren? Ik adviseer je in ieder geval om triootjes te koesteren en vooral jaloers te zijn op diegene die de beste triootjes hebben. Leer hiervan en start je eigen trio. En in deze tijd is een digitaal of beter gezegd, virtueel triootje net zo gemakkelijk te organiseren. Bespreek vooraf wel even met alle partijen wat belangrijk is bij een triootje. Mocht je hier tips voor nodig hebben, typ het woord trio in op het web en voilà.
Patrick Vroomen