Vakantieboek voor professionals en managers (Uitgeverij Business Contact)

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

Vakantieboek voor professionals en managers (Uitgeverij Business Contact | 2021)

“Don’t judge a book by its cover.” (George Eliot)

In 1973 en 1978 verschenen in Nederland respectievelijk het eerste vakantieboek van Suske & Wiske en van Donald Duck. Een vakantietraditie van bijna 50 jaar. Generaties kinderen hebben ze stukgelezen op de achterbanken van auto’s zonder airco op die verschrikkelijk lange rit naar de zon. Zodat hun ouders voorin de auto ongestoord ruzie konden maken over de kunst van het kaartlezen. Tegenwoordig redt het navigatiesysteem vele relaties op de zomerse zwarte zaterdagen. En de mobiele telefoon heeft het marktleiderschap in de heilige koe overgenomen. Maar het vakantieboek heeft tijdig met een andere waarde propositie een nieuw klantsegment aangeboord. Sinds 2015 verschijnt er jaarlijks een groot vakantieboek voor professionals en managers met 160 pagina’s aan actuele boekbesprekingen, quotes, tips, columns en zelftests. Een toegevoegde waarde voor miljoenen ondernemende mensen als ze aangekomen zijn op hun vakantieadres. 

De editie 2021 bevat uitstekende managementsamenvattingen van de boeken ‘Traag versnellen’, ‘Onmacht’, ‘The Motive’, ‘Extreem eigenaarschap’ en ‘Fantoomgroei’. Daarnaast is er inhoudelijk aandacht voor de vijf fasen van op afstand werken, problemen oplossen, het voorkomen van inkoopblunders, de kracht van protocollen, slimmer lezen, tips voor het werken met freelancers, constructieve feedback geven, onderzoekend vragen stellen en de eerste 90 dagen in een nieuw functie/rol. Het vakantieboek voor volwassen kinderen bevat productiviteit tips, zelftests, een jeukwoordenbingo en uiteraard het tijdloze kruiswoordraadsel. Het medicijn om die eerste vakantiedagen door te komen en zo het ziek, zwak en misselijk zijn vanwege de fysieke bijwerkingen van het tekort aan business adrenaline op te vangen. Zodat na de tijdelijke vakantiebubbel niet alleen de accu is opgeladen, maar je ook weer helemaal up-to-date bent. 

Het vakantieboek is van de achterbank verhuisd naar het ligbed aan het zwembad of de tuinstoel op de camping. De kamerplantachtige look & feel van de cover is het enige minpunt. Daarmee krijgt de doelgroep een verkeerde indruk van het boek. Jammer dat de uitgever niet gekozen heeft voor een vrolijke cartoonkaft in de altijd positief prikkelende vakantiestijl van Donald Duck en Suske & Wiske. Het gebrek aan kleur is marketingtechnisch gezien ook een volledig gemiste kans van de uitgever. Er verschijnen steeds meer managementboeken in stripvorm en zakelijk tekenen is een business trend. De professionals en managers van vandaag zijn immers de achterbankkinderen van weleer.

Rob Meesen