Zo doen we dat hier niet (John Kotter & Holger Rathgeber)

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. 

De teller van zijn gelezen boeken staat inmiddels boven de 13.000. Rob heeft zelf uitgerekend dat hij aan de hand van de ‘CBS-index levensverwachting’ in dit tempo 20.000 boeken kan lezen in zijn aardse bestaan. Dat is 0,01 procent van alle boeken die ooit op deze planeet zijn uitgeven.

Wekelijks beschrijft Rob Meesen voor WijLimburg een boek dat meer dan de moeite waard is voor iedere ondernemer. “Als je een boek leest met de hersenen van iemand anders, kijk je nooit meer naar de wereld zonder dat extra perspectief.”

Zo doen we dat hier niet (John Kotter & Holger Rathgeber | eerste druk 2016)

“We moeten minder op een olifant gaan lijken en meer op een klantvriendelijke Tyrannosaurus Rex.” (John Kotter)

Geloof jij als ondernemer in fabeltjes? Er is zeker ook in deze crisistijd een goede reden om dat wel te doen.

De Griekse dichter Aesopus (600 vóór Christus) wordt gezien als de oervader van het genre ‘fabel’, een korte verzonnen vertelling waarin dieren als handelende en sprekende personen optreden. Jean de la Fontaine (1621-1695) wordt gezien als zijn belangrijkste navolger. Ik maakte op de basisschool kennis met zijn fabel van ‘De raaf en de vos’, waarin een vos met mooie praatjes een kaas steelt van een raaf. De moraal van deze fabel is dat vleiers leven ten koste van degenen die zich laten inpalmen. Dat was de eerste fabelachtige les die ik goed in mijn oren knoopte. Daarna volgden nog vele van deze universele en tijdloze wijsheden, zoals die uit ‘De krekel en de mier’, ‘De leeuw en de mug’ en ‘De wolf en de vos’.

Aan het einde van de 20ste eeuw kwamen opeens fabels voor managers en ondernemers op de boekenmarkt. En ze voorzagen in een latente behoefte. ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ van Spencer Johnson en Ken Blanchard (1998) is de absolute bestseller met inmiddels 30 miljoen verkochte exemplaren en een 60ste druk. Ik kreeg een exemplaar met dankwoord cadeau van een van mijn opdrachtgevers bij Philips. En vanaf dat moment ben ik ze gaan verzamelen. Zeker voor ondernemers die weinig tijd hebben of niet graag lezen bieden deze fabels toegang tot belangrijke inzichten. En zelfs met een gemiddeld leestempo van 300 woorden per minuut zijn ze binnen anderhalf uur in één ruk uit te lezen. Met toepassing van snelleestechnieken zijn het zelfs zeer aangename tussendoortjes tijdens een leeslunch.

In 2005 kwam ‘Help onze ijsberg smelt’ van hoogleraar (Harvard Business School) en veranderexpert John Kotter uit. Nog steeds een aanrader voor mensen die écht tijdig, pijlsnel en anders willen veranderen. Dat gaat immers gemakkelijker dan moeten veranderen. Maar vandaag wil ik een andere fabel van zijn hand aanbevelen, namelijk ‘Zo doen we dat hier niet’ uit 2016. Eigenlijk is dit een samenvatting in fabelvorm van zijn managementboek XLR8 (Accelerate) uit 2014. Kotter formuleert een oplossingsrichting op de fundamentele businessvraag die veel mensen zichzelf op dit moment stellen: hoe kan mijn organisatie deze onvoorspelbare periode van tegenspoed overwinnen? 

Het verhaal gaat over een groep stokstaartjes in de Kalahariwoestijn. Na jaren van gestage groei zorgt langdurige droogte ervoor dat hun voorraden uitgeput raken, roofdieren hun gebied betreden en het harmonieuze leven van de groep wordt bedreigd. De oude werkwijzen zijn niet geschikt voor deze nieuwe problemen. De stokstaartjes maken onderling ruzie en de houding ‘zo doen we dat hier niet’ blokkeert iedere oplossing. Twee jonge stokstaartjes besluiten hulp te gaan zoeken. Ze ontdekken een veel kleinere groep die het heel anders aanpakt, met focus op passie, samenwerken, inclusie en expertise. Maar ook daar blijkt niet alles perfect. De stokstaartjes uit beide groepen vinden een manier om het beste van twee werelden te combineren, zodat tegelijkertijd de continuïteit geborgd én de innovatiekracht versneld wordt. Een perfecte strategie voor een complexe wereld die, in het nawoord van John Kotter uit 2016, ‘met zijn razendsnelle veranderingen onze carrière, ons openbare leven en onze thuisbasis omver kan schoppen’.

Dit boek bevat ideeën voor de comeback van bedrijven. Dat is wat ondernemende mensen altijd hebben gedaan in tijden van crisis. Niet dom volhouden, maar sterker terugkomen. En, geloof mij, dat is geen fabeltje.

Rob Meesen