#127 Mickonomics 

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Om een legendarische rockband te worden heb je creatieve geesten nodig, zoals John Lennon & Paul McCartney en Mick Jager & Keith Richards. Zij creëren unieke producten voor de massa. The Beatles braken in 1963 door en gingen in 1969 alweer uit elkaar. The Rolling Stones vieren dit jaar hun zestig jarig jubileum. Hun eerste optreden was op 12 juli 1962. Om zo lang de grootste rockband te blijven heb je naast muzikaal talent ook een bandleider met zakelijk instinct nodig die zorgt dat je in business blijft. Iemand zoals Mick Jagger.

Mickonomics is big business

Flip Vuijsje schreef in 2005 het boek Mick Jagger; manager/ondernemer. In 2013 verscheen Mickonomicks. De Stones bestonden toen vijftig jaar en hebben er sindsdien weer een decennium aan toegevoegd. Ze speelden in dat bestaan voor meer dan vijftien miljoen mensen live. Op ieder continent. De band heeft miljarden dollars verdiend aan succesvolle tournees, merchandising, royalties, digitale downloads en licentieovereenkomsten. Mickonomics is big business. 

Negen managementlessen

Mickonomics bestaat uit negen hoofdstukken waarin steeds één managementles wordt uitgediept. In het boek staan niet de cijfers centraal, maar mensen. Het is een verhaal over macht en conflict. Over strategie en tactiek. Over rivaliteit en vriendschap. Over liefde en bedrog. Over succes en tegenslag. Over leiderschap en people management. Over geld, maar ook over muziek. De term lessen moet volgens de auteur niet té letterlijk worden opgevat. De muziekindustrie is volgens Vuijsje namelijk te zeer een geval apart, van waaruit je niet zomaar kunt generaliseren. Ik ben dat niet met hem eens. In mijn dagelijkse praktijk als prosultant zie ik dat goed-presterende bedrijven vergelijkbare lessen toepassen. Succes is niet verzekerd, maar je vergroot wel de kans daarop. In het weekend dat Max Verstappen dit jaar de grote prijs van Austin in de F1 won overleed Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz. In de Red Bull-garage stond keiharde muziek van The Rolling Stones aan, Mateschitz’ favoriete band. Ook in zijn ondernemersverhaal zijn een groot deel van de lessen van Vuijsje te herkennen. Als ze werkten voor de rockstar van de energiedrankjesmarkt, waarom zouden ze jou dan geen vleugels geven?

Verschillen productief makenIn menige organisatie met zelforganiserende teams vindt er een worsteling plaats met het inrichten van hiërarchische verhoudingen. Jagger staakte zijn studie aan de London School of Economics voor het avontuur met de Stones. Hij volgde zijn hart (les 1). Als zanger/performer en als zakelijk strateeg. Mickonomics maakt duidelijk dat het effectief runnen van een rockband niet anders kan dan op basis van verschillen. Verschillen in macht en invloed. Verschillen in status. Verschillen in inkomsten. En natuurlijk verschillen in karakters. Ondernemer/manager Mick Jagger maakt die verschillen al zestig jaar productief. Artistiek en zakelijk. En dat is misschien wel de belangrijkste les.