In 2000 begon ik met Patrick Vroomen aan onze lange reis om organisaties tijdig, pijlsnel en anders te laten anticiperen op de veranderingen die wij voorzagen. Tijdens een training die wij in die begintijd verzorgden voor een internationaal team van Philips overviel de divisieleider aan het einde van de dag iedereen door een oprecht emotioneel verhaal te vertellen over de impact van een Life Changing Event in zijn privéleven. Hij gaf aan dat het boek How to move cheese (1998) hem geholpen had om de verlamming te verbreken en zich succesvol aan de nieuwe situatie aan te passen.
Omgaan met verandering
In Nederland verscheen het werk van Spencer Johnson en Ken Blanchard onder de titel Wie heeft mijn kaas gepikt? Omgaan met veranderingen, zakelijk en privé. Wereldwijd zijn er meer dan dertig miljoen exemplaren in 37 talen verkocht. Johnson: “Alles verandert. Ze blijven jouw Kaas pikken. Kaas is de metafoor voor wat we in het leven nastreven en waaraan we ons hechten: een interessante baan, een warme relatie, geld, een eigen huis, gezondheid of spiritueel evenwicht. Hebben we onze Kaas gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen. Maar de Kaasvoorraad is niet onuitputtelijk: een bedrijf reorganiseert, een partner gaat ervandoor, ziekte slaat toe.”
Creëer je eigen verandering
In 2011 kwam er kritiek op de bestseller. Harvard Professor Deepak Malhotra publiceerde het boek Ik heb jouw kaas gepikt omdat hij het verhaal van Johnson & Blanchard niet volledig en zelfs gevaarlijk vond. Hij riep op om zelf verandering te creëren. “In plaats van alleen maar op veranderingen te reageren en naar nieuwe Kaas in de doolhof van iemand anders te zoeken, hebben we de mogelijkheid om aan de doolhof te ontsnappen of de doolhof naar onze zin te veranderen. Het probleem is niet dat wij in de doolhof zitten, maar dat de doolhof in ons zit.”
Breek los uit het doolhof
Het moet voor de managementautoriteit Spencer Johnson bijzonder pijnlijk zijn geweest dat een wetenschapper zijn verhaal weerlegde. Hij kwam met een postuum antwoord. Breek los uit het doolhof verscheen ná zijn overlijden in 2017. De ondertitel is Zelf verandering creëren. Johnson verwijst in zijn aantekeningen niet naar het boek van Malhotra. Hij geeft aan dat mensen die zijn oorspronkelijke verhaal hadden gelezen meer wilden weten over het waarom en hoe van succesvolle verandering. Johnson wijst de weg uit de doolhof.
Change. Before you have to.
In het 24ste jaar van ons prosultancy-bedrijf merken wij dat het tot velen doorgedrongen is dat in de hyper-competitieve en onvoorspelbare economie ze jouw Kaas blijven pikken. Aanpassen is niet meer voldoende. Je moet uit de doolhof losbreken en zelf verandering creëren. Dat is de essentie. Change. Before you have to.