De chips van Limburg

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Eindhoven heeft zich, nadat Philips in 1997 het licht uitdeed, opnieuw uitgevonden. De metropoolregio met 803.000 inwoners is een kwart eeuw later een zeer relevante factor in de door geopolitiek gedomineerde wereldwijde chipindustrie. Hoe zit dat eigenlijk in Limburg? Waarmee zijn wij economisch onderscheidend en toekomstbestendig? Wat is onze ‘chips’?

ASML & Co

In de top-technologische driehoek Eindhoven-Leuven-Aken blinken Brabantse bedrijven uit in de chipindustrie. De bekendste zijn ASML, Besi, ASM, NXP en Nexperia. Ze worden door de overheid met investeringen uit het groeifonds (€ 2,5 miljard) en extra onderwijsgeld (€ 450 miljoen) stevig gefaciliteerd. Het slimme ecosysteem heeft een ijzersterk patentportfolio en een pool van intelligente toeleveranciers zoals VDL ETG. Tenslotte heeft ASML & Co ook een stevige strategische verbinding met het onafhankelijk onderzoekscentrum IMEC in Leuven met wereldfaam op het gebied van micro-elektronica, nanotechnologie en kunstmatige intelligentie. Het resultaat is een opwindende economische motor die voortgekomen is uit “het mirakel van miljarden schakelaartjes op een vierkante centimeter; gesmolten zand dat denkt.” (Lieven Scheire, 2024). Limburg bevindt zich geografisch in de voornoemde top-technologische driehoek. Maar wat is dan de ‘chips’ van Limburg? Hoe wordt daarover gedacht door de snack masters in Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen en Venlo? Laten we snel een blik werpen op wat zij in het schap hebben liggen.

Sittard-Geleen

De toekomstambassadeurs van Sittard-Geleen hebben begin 2021 in de visie ‘Een veerkrachtige stad’ de “chemie, auto-industrie en logistiek als economische dragers met internationale allures” als speerpunten uitgeroepen. VDL Nedcar is drie jaar later helaas out-of-business. De chemiecampus heeft stevige aanpassingsuitdagingen op het gebied van de energietransitie en een toekomst als circulaire hub.

Venlo

In 2021 heeft de gemeenteraad in haar economische visie besloten om volop in te zetten op “van volume naar waarde” in de agrofood, maakindustrie, logistiek, vrijetijdseconomie en zorg. Vooral de geografisch ligging van Venlo maakt het tot een aantrekkelijke logistieke hot spot die aansluit op de nieuwe zijderoutes. Er liggen volgens mij bovendien kansen door te participeren in het ecosysteem The Beacon bij de haven van Antwerpen. Daar werken de stad, de universiteit, technologie-leveranciers in IoT en AI, toponderzoekers zoals IMEC en start ups samen aan innovatieve en duurzame oplossingen.

Maastricht

De hoofdstad van Limburg kiest in haar economische visie 2020 voor de internationale kenniseconomie, life sciences, leisure en cultuur. De uitmuntende uitgangspositie die Maastricht nu heeft is niet vanzelfsprekend toekomstbestendig. Wie neemt het (strijk)stokje van Rieu over? Wat als het aantal buitenlandse studenten gelimiteerd wordt. Wat als een Arabisch prins zijn zinnen op de TEFAF zet? Wat zijn dan de nieuwe chips?

Heerlen

Over de economische visie Horizon 2040 voor Heerlen mogen anderen hun ongezouten mening geven, aangezien ik een van de snack masters van dit wenkend toekomstperspectief ben. https://ondernemersfondsheerlen.nl/horizon-2040-opvraag