Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.
De DATA Economie (Victor Mayer-Schönberger en Thomas Ramge | 2018)
“De bolide is het product, de coureur is de klant en het circuit is de markt.” (Zoe Chilton, Head of Strategic Partnerships Red Bull Racing Honda)
Menno Lanting beschrijft in zijn nieuwe boek ‘Uit het transformatiemoeras’ de digitale transformatie van McLaren en hun extreme focus op data-analyse. McLaren Racing levert iedere 17 minuten een update voor zijn Formule 1 raceauto. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ze analyseren de meer dan 6,5 miljard brokjes data die geleverd worden door de meer dan 1.000 sensoren van de racebolide. McLaren innoveert met een reden en sluit geen compromissen: “If you’re not innovating you’re going backwards”, aldus de huidige nummer 3 in het F1-constructeurskampioenschap die al 20 wereldkampioenschappen en 182 Grand Prix overwinningen behaald heeft. “Vanaf het begin in de F1 hebben we altijd geprobeerd een concurrentievoordeel te vinden door gegevens vast te leggen, te analyseren en te presenteren. Het transformeren van wat we doen, moet een directe correlatie hebben met de prestaties op het circuit.”
In 1987 schreef Thomas W. Malone het artikel “Electronic markets and electronic hierarchies”. Hij voorspelde de opkomst van elektronische markten, outsourcing van non-core processen en intelligente algoritmes. Hij heeft volledig gelijk gekregen. En de volgende digitale versnelling is in aantocht. In mijn ondernemersboek van deze week betogen de auteurs dat de online markten van Malone in de toekomst niet meer door het mechanisme van prijs, maar door big data over meerdere beslisdimensies gereguleerd gaan worden. We zullen enorme volumes data combineren met machine-learning en geavanceerde matching-algoritmes, om tot een adaptief beslissysteem te komen dat op de hoogte is van onze voorkeuren en daarmee de best mogelijke transactiepartners op de energiemarkt, financiële markten, transportmarkt, arbeidsmarkt, gezondheidsmarkt of onderwijsmarkt. Zoals Amazon dat met zijn data-vliegwiel al in de retailmarkten heeft gedaan. Het schrijversduo legt zeer toegankelijk uit wat de uitdagende DATA-economie betekent voor bedrijven in de toekomst, het verval van kapitaal en het ontbundelen van werk. De door hun voorspelde opkomst van datarijke markten leidt tot kansen voor ondernemers en een betere verdeling van de welvaart. Bovendien benoemen de hoogleraar en respondent ook de risico’s en doen ze voorstellen voor effectieve beheersmaatregelen. Het inzicht is kristalhelder: data gaat geld vervangen in alle markten!
Formule 1 is een datasport. Als een F1-team iets verandert, dan gebeurt dat op basis van data over de helingsgraad, het wegdek, de verhouding tussen bochten en rechte stukken, de warmte en de luchtdruk. Dankzij de data weten de experts heel precies met welke uitdagingen de wagen op het circuit wordt geconfronteerd en wat de impact van de aanpassing op de bolide is. McLaren maakt haar kerncompetentie op het gebied van data-analyse via McLaren Applied Technologies ook productief voor het realtime analyseren van datagedreven therapieën en medicatie in de gezondheidszorg. Zodat artsen bijvoorbeeld verschillende simulaties kunnen uitvoeren bij jouw virtuele kopie met medische data en daardoor betere beslissingen kunnen nemen voor een gepersonaliseerde behandeling. Ook jouw branche is binnen afzienbare tijd een datamarkt die een F1-mindset verlangt. Ook jij moet jouw product/dienst steeds een beetje aanpassen aan de markt zoals de racewagen steeds opnieuw wordt geoptimaliseerd voor het circuit. Zit jij in de driver’s seat op pole position van de data-economie? Welke feedbackloops met rijke data van denkende machines heb jij nodig om de beste beslissingen in de markt te nemen?
Rob Meesen