“Science fiction staat op het punt werkelijkheid te worden”, aldus search marketing consultant Bob Hardus die als schrijver over een perfecte timing beschikt. Terwijl ChatGPT zelfs het segment van de slaapkoppen in de technologie adoptiecyclus bruut wakker heeft geschud, verschijnt De Google formule. Eindelijk een toegankelijk boek over hoe de algoritmes en advertenties van Google werken. Daarnaast deelt de voormalige journalist voor HP/De Tijd ook zijn verwachting over hoe de invloed van Google verandert door de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. En in het nawoord krijgen we bovendien zijn visie over de impact van ChatGPT.
Planeet Google
De auteur maakt duidelijk hoe machtig Google is. Liefst 92% van alle online zoekopdrachten in Nederland wordt gedaan binnen de zoekmachine van Google. Niet slecht voor een startup uit 1998 die in 2001 de Nederlandse versie introduceerde. Met advertenties verdient Google veel geld. Met die geldmachine kopen ze gemiddeld één bedrijf per week. Zoals de slimme thermostaat van Nest (2014) en de fitnesstracker Fitbit (2019). Meer dan 70% van de vier miljard smartphones wereldwijd draait op Android. Google Maps is het meest gebruikte kaartensysteem, YouTube is marktleider voor online-video’s. Google Ventures investeert onder andere in laadpalen, ziekenhuizen, betaalsystemen. Al die toepassingen en investeringen genereren heel veel data die opgeslagen worden in de 23 datacenters op 4 continenten. Ook de data van de Nederlandse overheid. Welkom op Planeet Google.
Elke positie is te koop
Volgens Bob Hardus genereert Google niet het best mogelijke antwoord op jouw zoekvraag, maar geeft het de nummer 1 positie aan de meest betalende adverteerder. En ook positie 2, 3, 4 en 5 zijn te koop. Hoe cookies, trackers, linkfarms en money keywords werken wordt in begrijpelijke taal uitgelegd. Hardus benadrukt dat Google’s diensten, zoekalgoritmes en AI-modellen hulpmiddelen zijn. “Zij bieden geen definitieve routebeschrijving, maar doen handreikingen. Het zijn digitale steenbijlen. Belangrijke vragen stellen én beantwoorden, dat is en blijft mensenwerk.”
Strijd om de toekomst
Google is permanent in gevecht met Microsoft, Amazon, Tesla, Meta, Apple en TikTok. Het slagveld verandert pijlsnel en er wordt op marktaandeel gejaagd. Amazon haalt met tweehonderd miljoen Prime-abonnees al serieus veel geld uit de online advertentiemarkt. Met ChatGPT van OpenAI wist Microsoft eind vorig jaar Google in de flank te verrassen. Slechts drie maanden later is de chatbot geïntegreerd in het nieuwe Bing dat forse groeiambities heeft. Als zoekmachines worden vervangen door slimme chatbots is het verdienmodel van Google in acuut gevaar. Maar de marktleider staat niet naakt in de wind. Dankzij de advertentie-inkomsten is de oorlogskas goed gevuld. In een uitgelekte audio-opname van een interne speech bekritiseert Google Cloud CEO Thomas Kurian mensen omdat ze Google te vroeg afschrijven voor de AI-toekomst. Volgens hem is de race nog maar net begonnen.