Rob Meesen is misschien wel een van de beste belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.
„Je hebt 150.000 dollar vergooid aan een studie die je ook voor anderhalve dollar aan leengeld voor de lokale bibliotheek had kunnen krijgen.” (Matt Damon in Good Will Hunting, 1997)
De investering voor een tweejarige MBA-opleiding aan de Harvard Business School bedraagt 150.000 dollar. In Nederland moet je hiervoor bij Business Universiteit Nyenrode een slordige 47.000 euro neertellen. Ben Tiggelaar bood zijn MBA in één dag aan voor slechts 995 euro exclusief BTW. In 16 jaar tijd bediende hij 22.345 deelnemers in het meest succesvolle managementseminar ooit.
Mijn ondernemersboek van deze week is een businessopleiding van wereldklasse in boekvorm en kost slechts 24,99 euro. Dat is minder geld dan de kosten van een basislidmaatschap van de bibliotheek. Maar liefst veertig keer goedkoper dan het aanbod van Tiggelaar. Meer dan een miljoen mensen maakten al gebruik van Josh Kaufmans prijsgunstige propositie. Als verkoper overtreft hij Tiggelaar zowel in aantal deelnemers als in absolute omzet. Massa is kassa!
Josh Kaufman leerde het klappen van de zweep als brandmanager bij Procter & Gamble. Zijn persoonlijke MBA is op Amazon uitgeroepen tot de #1 bestseller in Business Training en Business Management. Kaufmans TEDx talk The first 20 hours is op YouTube al 27 miljoen keer bekeken. Daarin geeft hij aan dat je slechts 20 uur nodig hebt om een nieuwe skill te leren. In de eerste 35 pagina’s van zijn persoonlijke MBA legt Kaufman omslachtig uit waarom je zijn boek zou moeten lezen in plaats van je in te schrijven voor een MBA-opleiding van een businessschool. Daarna maakt hij met 271 concepten in 445 pagina’s duidelijk hoe bedrijven werken, hoe mensen werken en hoe systemen werken. De hard skills op het gebied van waardecreatie, marketing, verkoop, waarde-levering en financiën komen uitgebreid aan bod. En ook de soft skills behoren tot Kaufmans curriculum. Voorkennis en ervaring zijn overigens niet nodig volgens de auteur: ,,Wat je over ondernemen moet weten vereist weinig meer dan gezond verstand. Verder moet je een beetje kunnen rekenen en kennis hebben van een paar belangrijke ideeën en principes.”
Kaufman is van mening dat businessdiploma’s doorgaans een slechte investering zijn, maar businessvaardigheden altijd van pas komen. Het maakt volgens hem dan niet uit waar of hoe je die hebt opgedaan. Daar ben ik het echter niet mee eens. Zoals ik het ook niet eens ben met de visie van Will Hunting. Een MBA-opleiding is meer dan een bepaalde hoeveelheid content in één of meerdere boeken. Iedereen die aan een businessschool of -universiteit gestudeerd heeft, zal benadrukken dat je het meeste leert van de uitmuntende colleges en geniale medestudenten. Het leven op de campus met gelijkgestemden is life changing. Daar ontstaan in relatief korte tijd levenslange clans en hechte netwerken die onbetaalbare meerwaarde aan het diploma geven. Het maakt wel degelijk uit waar je je businessvaardigheden hebt opgedaan. Dat bepaalt namelijk voor een belangrijk deel waar en hoe je ze te gelde kunt maken. Desalniettemin blijft de persoonlijke MBA een slimme investering om meer geld te verdienen, meer gedaan te krijgen en meer plezier aan je werk te beleven.
Good hunting!
Rob Meesen