De Tijdmachine

TopchangeColumn Limburg Onderneemt

Ons brein is een prachtig geheugenpaleis met een ingebouwde tijdmachine die ons kan laten reizen naar een tegenwoordige herinnering aan het verleden, een tegenwoordige aanschouwing van het heden of een tegenwoordige verwachting van de toekomst. Om onze tegenwoordige herinnering aan het verleden op te starten, voeren wij de combinatie ‘Limburgvac en 20-jarig jubileum’ in onze tijdmachine in. Limburgvac ziet in het laatste jaar van de 20eeeuw ná Christus het levenslicht. Net als de online muziekdienst Napstar die met miljoenen disruptieve gebruikers de muziekindustrie verandert. Het eerste deel van de Matrix-trilogie waarschuwt voor de gevaren van kunstmatige intelligentie en maakt van ethische hackers helden. In 1999 breken ook de GSM-telefoon en SMS-communicatie door. Een gigantisch verdienmodel ontstaat voor spelers op de telecommarkt, zoals KPN en Nokia. We staan aan de bange vooravond van de aangekondigde eindtijd door de millenniumbug, maar niemand waarschuwt ons tijdig voor het échte gevaar: de TV-serie Big Brother. Snel stellen wij onze tijdmachine opnieuw in met de combinatie ‘WijLimburg en 10-jarig jubileum’. 

WijLimburg wordt in 2009 tot leven gebracht door de huidige directeur van het Mediahuis Limburg. Inmiddels heeft de Euro de Gulden in het betalingsverkeer vervangen en vindt de inauguratie van Barack Obama plaats die meteen de Nobelprijs voor de Vrede wint. De Postbank gaat geheel op in de ING Bank, de AEX bereikt een historisch dieptepunt en de DSB Bank gaat failliet. Intussen worden miljoenen mensen volledig in beslag genomen door het computerspel Angry Birds. Aanleiding voor ons om met de tijdmachine pijlsnel naar de tegenwoordige aanschouwing van het heden te reizen.

Door digitalisering en globalisering is change realtime geworden. Exponentiële organisaties bepalen het verandertempo. Een internetjaar in de platformeconomie duurt slechts 3 maanden. Zonder booking.com kun je geen hotel meer rendabel krijgen. V&D hield het 128 jaar vol in het nieuwe winkellandschap, het eigenwijze Hudson Bay slechts 2 jaar. Cryptocurrencies, blockchain, drones, robots en zelfrijdende auto’s zijn geen science fiction meer. Een 16-jarig mediawijs meisje uit Zweden creëert met behulp van sociale media meer aandacht voor het klimaat dan het leger wetenschappers dat een tsunami aan gesubsidieerde publicaties produceert. Ons geheugenpaleis krijgt op één dag via Dagblad De Limburger meer informatie dan een tijdreiziger in de 17e eeuw gedurende zijn hele leven. Bedrijven hebben te maken met de versnellingsvalkuil, een zeer krappe arbeidsmarkt en cybercrime door jonge hackers die The Matrix nooit gezien hebben, die met zelflerende algoritmes Big Brother te slim af zijn, hun spullen bestellen op het Dark web, muziek streamen via Spotify met een 160GB datapot van Vodafone en nog nooit van hun leven in een bank zijn geweest. Laten we de tijdmachine maar snel programmeren met het boek ‘Iedereen aan de robot’ van de dit jaar overleden ziener Marcel Bullinga. Hij kon immers als geen ander een tegenwoordige verwachting van de toekomst schetsen waarin alles blijft veranderen.

Change. Before you have to!

Rob meesen en Patrick Vroomen

TopChange