Wappie is hét woord van 2021. Tijdens een verkiezing in december, die werd gehouden onder de leden van Onze Taal, kreeg wappie 32,4 procent van de stemmen. Een duidelijke winnaar.
Andere woorden uit de top 10 waren; boosteren, flitsbezorger, havermelkelite, knaldrang, pandemoe (de nummer drie met 14,2 procent), snottebellenprotocol (de nummer twee met 15,3 procent), vaccinatielocatie en woonkloof.
Volgens de definitie van Onze Taal betekent wappie, ‘een persoon die een andere kijk op de feiten heeft, bijvoorbeeld al het gaat om het pandemiebeleid, en die daarom soms raar wordt gevonden’. Wappie wordt ook gebruikt als geuzennaam. Wappie is overigens geen nieuw woord. Het wordt ergens in de jaren negentig voor het eerst gebruikt. Eerst was het alleen een bijvoeglijk naamwoord met als betekenis ‘onder invloed van drugs’ en ‘niet goed wijs’. Het gebruik als zelfstandig naamwoord, als aanduiding voor een persoon, is pas iets van de laatste jaren.
Onlangs werd de coronapersconferentie (ook een nieuw woord) haarfijn ontleed door de ‘university of me’. Gewoon op YouTube te vinden en de moeite waard om te bekijken. De conclusie van deze analyse was spijkerhard. Manipulatie en hypnose met NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) taalpatronen zijn volgens de analyse de basis van de persconferentie. Zijn dit feiten of is dit slechts de mening van diegene die de analyse deed?
Feiten, meningen, fabels, het zijn volgens mij allemaal menselijke constructies om een gegeven te vangen in een moment, om vervolgens de vergelijking te activeren. Wat betekent dit voor mij? Iedereen heeft in deze wereld een eigenbelang en ons basisinstinct zorgt ervoor dat wij ons eigenbelang dienen. Dit alles met als doel om te overleven en onze genen door te geven. Als dat een feit is, dan is de betekenis daarvan wel duidelijk!
Drang
Ondernemers hebben ook deze drang om te overleven. In tijden waarin feiten, meningen en fabels door elkaar lopen, zoeken zij naar duidelijkheid en betekenis. Het maakt ondernemers niets uit of jij jezelf een Wappie vindt. Het maakt ondernemers niet uit of jij knaldrang hebt. Het maakt ondernemers niet uit of je van de havermelkelite bent. Ondernemers willen ondernemen. Zij willen betekenis geven aan het leven van hun klanten en daarmee aan hun eigen leven. Zij willen hun ondernemersgenen doorgeven en laten overleven om ondernemerschap te laten voortleven.
Stel je eens een wereld voor zonder ondernemers. En dan vooral de papa en mama bedrijven op de hoek. Wat zouden we dan in een betekenisloze wereld leven. Hopelijk is de boodschap van de komende persconferentie, al dan niet via manipulatie en hypnose met NLP taalpatronen, betekenisvol.
Wat beteken jij eigenlijk voor deze ondernemers?
Patrick Vroomen