Handyman heeft ‘t (niet meer)

TopchangeBusiness Vlog

Doe-het-zelf-keten Handyman is al vijftig jaar, met de slogan Handyman heeft ‘t, aanwezig in de winkelstraat. Op 23 januari 2024 sprak de rechtbank het faillissement uit over de 35 eigen winkels. De 14 franchisevestigingen en de webshop Handyman.nl vallen buiten het faillissement. Honderd medewerkers verliezen hun baan. Hoe kan het zo misgaan bij een winkelketen die meer dan 13.000 reviews heeft met een gemiddeld waarderingscijfer van 9,3?

 

In haar persbericht wijst de directie erop dat “de operationele resultaten van de eigen winkelketen al enige tijd onder druk staan als gevolg van gewijzigd consumentengedrag enerzijds (met meer online aankopen door klanten, ten nadele van de fysieke Retail), en de fors gestegen kosten anderzijds sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.” Het is niet ongebruikelijk dat directies het falen van hun businessmodel toewijzen aan externe oorzaken waar zij niet verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden. Dataleverancier Graydon wijst er echter op dat ondeskundig ondernemerschap (27%) dé hoofdoorzaak is van een faillissement: onvoldoende kennis van de markt, onvoldoende toekomstvisie of niet genoeg anticiperen op veranderende marktomstandigheden. Bedrijfseconomische oorzaken (18%), financieringsproblemen (15%) en fraude (11%) staan in de top4.

 

Ik bezocht afgelopen donderdag de winkel in Heerlen die voorlopig nog open is. De merkbelofte luidt: Bij Handyman Heerlen krijg je een goed en gratis technisch advies. Wij zijn experts bij uitstek in cartridges, stofzuigerzakken en huishoudelijke onderdelen. Altijd zijn we voor je op zoek naar de beste oplossing. Snelle én goede service is in onze onderdelenwinkel uiteraard gewoon standaard! 

 

De filiaalhouder van Handyman in Maastricht vertelt in dagblad De Limburger dat de meerderheid van zijn klanten ouderen zijn. Ze komen vooral voor inktpatronen, stofzuigerzakken, kabeltjes of om hun horlogebatterij te vervangen. De winkel moet het volgens deze Handyman hebben van de service en de vriendelijkheid. Jongeren ziet hij maar weinig in zijn zaak. “Die zijn niet zo van het repareren hè. Ze kopen veel sneller nieuwe spullen. Jongeren vinden een stofzuiger van vijf jaar al oud, terwijl ik denk: die stofzuiger is pas vijf jaar oud. Wij zijn natuurlijk geen spannende winkel voor jongeren. Stofzuigerzakken kopen doet hun moeder wel.” Het is deze ervaren Handyman blijkbaar ontgaan dat de nieuwe generatie (robot)stofzuigers geen stofzuigerzakken meer hebben. Jongeren vinden dit écht vooruitgang. Ze laten hun telefoons overigens elders in de stad repareren.

 

Een onderscheidende waarde propositie en klantsegmentatie zijn de sleutel tot een toekomstbestendig verdienmodel. Met een 9,3 als cijfer voor gratis advies en service kun je als ondernemer de rekeningen helaas niet betalen. De verschuiving naar online is al twintig jaar gaande. Je kunt het A4tje met de tekst “Koop lokaal” op de etalageruit in Heerlen niet echt een strategie noemen. Toekomstvisie, anticipatievermogen, marktkennis? Handyman heeft ’t niet meer.