Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken.
De teller van zijn gelezen boeken staat inmiddels boven de 13.000. Rob heeft zelf uitgerekend dat hij aan de hand van de ‘CBS-index levensverwachting’ in dit tempo 20.000 boeken kan lezen in zijn aardse bestaan. Dat is 0,01 procent van alle boeken die ooit op deze planeet zijn uitgeven.
Wekelijks beschrijft Rob Meesen voor WijLimburg een boek dat meer dan de moeite waard is voor iedere ondernemer. “Als je een boek leest met de hersenen van iemand anders, kijk je nooit meer naar de wereld zonder dat extra perspectief.”
“Het omslagpunt is dat magische moment waarop een idee, trend of sociaal gedrag een drempel overschrijdt en zich als een lopend vuurtje verspreidt.” (Malcolm Gladwell) <<
Waarom brengen sommige ideeën, gedragingen of producten in de markt wel epidemieën op gang en andere niet? En wat kunnen ondernemers doen om opzettelijk hun eigen positieve epidemieën in de markt op gang te brengen en in de hand te houden?
Ten tijde van mijn CEO-opleiding aan de universiteit in Washington in 2000 was ‘The Tipping Point‘ van Malcolm Gladwell hét antwoord op die intrigerende vragen. The Tipping Point was de eerste bestseller van deze journalist van de The New Yorker en betekende zijn doorbraak als topconsultant. In 2005 werd Gladwell door Time Magazine opgenomen in de top 100 van meest invloedrijke personen in de zakenwereld. In 2009 stond hij op plek nummer 2 in The Thinkers 50, een tweejaarlijkse ranglijst van de 50 grootste managementdenkers. Op de lijst van dat jaar stond Steve Jobs op plek 2 en Bill Gates op plek 7. Op 1, just for the record, stond de vermaarde Indiase hoogleraar C.K. Prahalad die onder meer het Philips van Jan Timmer van de ondergang redde met operatie centurion.
In 2001 werd het boek in Nederland onder de titel ‘Het beslissende moment’ uitgegeven. Met het beslissende moment wordt het omslagpunt in de markt bedoeld, het moment van de kritische massa, het moment waarop de drempelwaarde wordt bereikt. Het kantelmoment waarop ideeën, producten of diensten zich op dezelfde manier verspreiden als virussen. Het boek leest als een avonturenverhaal vol aanstekelijk enthousiasme met een hoopvolle boodschap: één creatieve persoon kan de wereld veranderen.
Gladwell geeft inzicht in de universele principes die bepalen hoe de mazelen, de griep of het coronavirus zich verspreiden en toont aan hoe deze wetmatigheden ook van toepassing zijn op het creëren van een beslissend moment in de markt. Je kunt een positieve epidemie voor jouw bedrijf, product of dienst op gang brengen als je je concentreert op enkele sleutelaspecten in de context van jouw businessmodel. Gladwell laat zien hoe aanstekelijk gedrag van verbinders, kenners en verkopers kan beklijven, hoe kleine veranderingen grote effecten kunnen hebben voor het evenwicht in de markt en hoe jij als ondernemer jouw eigen beslissende moment kunt realiseren.
Rob Meesen