Het spel om de knikkers

Topchange Column WijLimburg

Knikkeren wordt al duizenden jaren over de hele wereld gespeeld. Het is een makkelijk spel met grote winstkansen én emotionele ruilhandel. Het spel is aantrekkelijk omdat het competitief is. Op de basisschool kon ik veel roem vergaren door een potje knikkeren te winnen van iemand uit een hogere groep. Winkeliers beginnen ieder voorjaar met de verkoop van knikkers, maar het begin van de knikkertijd is afhankelijk van het kind dat goed in de groep ligt en binnen één dag het hele schoolplein aan het knikkeren krijgt.

Gamen is het knikkeren van de 21e eeuw. Alleen op een veel grotere schaal dan het schoolplein. Games kunnen in slechts enkele dagen een miljoenenpubliek bereiken. De nieuwe game Epic Legends van Electronics Arts werd op 4 februari 2019 zonder vooraankondiging uitgebracht. Het is een zogenaamde free-to-play first-person-shooter battle royale-game, die zich afspeelt in het Titanfall-universum. Binnen acht uur ná de release werd de game door een miljoen spelers serieus genomen en binnen één week waren dat er 25 miljoen. Een van hen was Tyler Blevins (spelersnaam Ninja), een professioneel gamer en streamer met twintig miljoen abonnees op YouTube en in 2018 de populairste live streamer op het platform Twitch. Hij is de 21e eeuwse versie van het populaire kind op het schoolplein dat zijn 12 miljoen volgers op Twitch pijlsnel gemobiliseerd krijgt. Ninja verdient zonder diploma en zonder zijn huis te verlaten 500.000 dollar per week. Mede dankzij lucratieve deals met Red Bull en UberEat. Hij speelde het afgelopen jaar voornamelijk Fortnite, totdat hij van de ene op de andere dag Apex Legends ging spelen en meteen het eerste Apex-toernooi met een prijzengeld van 200.000 dollar won. Ninja’s keuze voor Apex Legends is een keuze voor Amazon dat vier jaar geleden 790 miljoen dollar betaalde voor de strategische aankoop van Twitch.

Amazon neemt het spel om de knikkers zeer serieus. De game-industrie zal rond 2020 wereldwijd een omvang van 143 miljard dollar hebben bereikt. Ter vergelijking: de filmindustrie en de muziekindustrie brengen respectievelijk 42 en 34 miljard dollar in het laatje. Amazon wil Google uit de advertentiemarkt knikkeren. De inzet is groot en de ruilhandel met ‘in game advertisers’ is zeer lucratief. Met Ninja als influencer en een slimme laag van algoritmes gaat Twitch proberen om concurrent YouTube huilend terug naar zijn moeder te sturen. Want net als bij knikkeren op het schoolplein is een tweede plaats in de platformeconomie helemaal niets waard. The winner takes it all!

Rob Meesen