Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt

TopchangeBoeken, Boekenrubriek De Limburger

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

„Ken uzelf.” (Orakel van Delphi)

Het Orakel van Delphi in de Apollotempel had acht eeuwen lang grote invloed. Van heinde en ver kwamen mensen om goede raad vragen. Zeker toen er voorafgaand aan de gouden eeuw van de Griekse Oudheid grote verwarring heerste onder de mensen. In tijden van onzekerheid hebben mensen een grote behoefte aan richting, zowel privé als zakelijk. De zoekers maken de profeet. Orakels, hogepriesters, medicijnmannen, waarzeggers, zieners, trendwatchers en futurologen zijn van alle tijden.

Tijdens de Grote Recessie in de Verenigde Staten (1928-1939) werd het boek Think and Grow Rich (1936) van Napoleon Hill gezien als het ultieme orakel voor het realiseren van The American Dream. Het boek behoort tot de top tien bestverkochte zelfhulpboeken. In 2016 verscheen een Nederlandse editie die bewerkt is door Michael Pilarczyk. Hij is een in Rotterdam geboren schrijver van Poolse afkomst die in het verleden in verschillende rollen onder andere werkte voor Radio Veronica en Radio 538. 

Begin 2020 bracht hij de Nederlandse bewerkingen van The Science of Getting Rich (Wallace D. Wattles, 1910) en The Richest Man in Babylon(George Samuel Clason, 1926) uit. Later dat jaar volgde zijn eigen zelfhulpboek Master your Mindset. In juli 2021 bracht Pilarczyk Je bent zoals je denkt uit. Het lijkt erop dat deze man op een missie is. Die stroom aan zelfhulpboeken van Pilarczyk vloeit voort uit de nalatenschap van Prentice Mulford die met Thoughts are Things in 1889 over The Law of Attraction orakelde. Gedachten zijn in deze levensfilosofie krachten waarmee je, met een beetje hulp van het universum, je best mogelijke leven kunt leiden. 

Tot de aanhangers van deze New Thought Movement behoren ook Oprah Winfrey (promotor van The Secret, 2006) en Tony Robbins (Stap in je grootsheid, 1991). Zelfs Donald Trump is via zijn predikant Norman Vincent Peale (The Power of Positive Thinking, 1953) een fanatieke volgeling geworden. De voornoemde zelfhulpboeken bevatten veel goede raadgevingen, maar slaan ook een beetje door in hun belofte van maakbaar succes. Naast een gedegen voorbereiding heeft ieder mens immers ook gelegenheid en een klein beetje geluk nodig. 

Napoleon Hill is na zijn loopbaan als orakel ontmaskerd als fantast en leugenaar. Blijkbaar werkten de 16 lessen van zijn Law of Success onvoldoende voor hemzelf. Het kan natuurlijk ook dat het universum even niet luisterde toen hij om richting vroeg. Oprah, Robbins en Trump hebben hun succes vooral te danken aan heel hard werken (voorbereiding) en in het geval van Trump aan een vader die wel luisterde toen Donald vroeg om een investering van een miljoen (gelegenheid). En met een beetje geluk schopte hij het zelfs tot president van de USA.

How to Win Friends and Influence People van Dale Carnegie verscheen net als Napoleon Hills bestseller tijdens de Grote Depressie. In 1936 werd een oplage van slechts vijfduizend exemplaren gepubliceerd. Inmiddels is het echter met 30 miljoen kopieën net als Think and Grow Rich een van de bestverkochte boeken aller tijden. Dale Carnegie was een Amerikaanse schrijver, spreker en ontwikkelaar van cursussen in zelfverbetering, verkoop en openbaar spreken. Al vanaf 1912 gaf hij educatieve cursussen voor zakenmannen en –vrouwen. Door een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Canada kwam hij erachter wat mensen zouden willen leren. Op de eerste plaats stond kennis over hun gezondheid. Op de tweede plaats ging de belangstelling uit naar mensen; hoe ze te begrijpen en hoe je het beste met ze kunt omgaan; hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen je graag mogen en hoe je andere mensen tot jouw zienswijze of standpunt kunt bekeren. 

Hij stelde tot zijn verbazing vast dat daar nog geen leerboek voor bestond. En dus besloot hij zelf een handboek voor het maken van vrienden en het beïnvloeden van mensen te schrijven. Daarvoor las hij de levensbeschrijvingen van alle grote leiders, van Julius Caesar tot en met Thomas Edison. Hij interviewde uitvinders, politici, filmsterren en ontdekkingsreizigers. Carnegie schreef geen toverboek over mystieke gedachten en magische krachten, maar een praktische handleiding over vaardigheden die ieder mens kan leren en toepassen. Hij was geen orakel, maar een man van de onderwijspraktijk. Het boek is niet ‘geschreven’ in de gebruikelijke zin van dat woord. Het is ‘gegroeid’ in zijn werk met duizenden volwassenen die vastbesloten waren om zichzelf via onderwijs te verbeteren. Het boek bevat drie basistechnieken voor het omgaan met andere mensen, zes manieren om jezelf bemind te maken, twaalf grondbeginselen om mensen te overtuigen en negen manieren hoe je mensen kunt veranderen zonder ergernis op te wekken. Volgens de auteur ben ‘je tijdens het lezen niet alleen bezig met het vergaren van informatie, maar onderneem je een poging tot het ontwikkelen van nieuwe gewoonten. Daarvoor is tijd nodig én volharding. En het moet dagelijks in de praktijk worden gebracht.’

Dale Carnegie luisterde gelukkig toen het universum om een beetje deskundige hulp vroeg om alle zoekers richting te geven.

Rob Meesen