Hoe ziet jouw zelfbevrediging eruit?

TopchangeColumn Limburg Onderneemt

Het is al wat later op de dag en je voelt die warme gloed in je lichaam. Je bent opgewonden en bent klaar om te handelen. Je brein heeft behoefte aan die zo belangrijke, menselijke, prikkel. Je moet het weten, je wilt het ontdekken, je wilt het begrijpen. Je nieuwsgierigheid moet bevredigd worden!

Als Prosultant heb ik de afgelopen 21 jaar mogen werken voor een diversiteit aan klanten. Iedere klant en iedere bijbehorende uitdaging maakte me opgewonden en stimuleerde de drang om te ontdekken en te begrijpen. Mijn nieuwsgierigheid wordt bij iedere situatie geactiveerd om te ontdekken en te begrijpen wat het intrigerende vraagstuk is waarop een antwoord gevonden moet worden. Mijn ervaring in al die jaren heeft me geleerd dat nieuwsgierigheid voor iedereen anders is.

Voor de een is nieuwsgierigheid sociaal gedreven en gaat het om het ontdekken. Sociale media en fysieke netwerken voeden deze behoefte. Voor de ander is nieuwsgierigheid inhoudelijk gedreven en gaat het om het begrijpen. Boeken, National Geographic en Discovery Channel bevredigen deze behoefte. In organisaties heb je beide nodig. Mensen die het sociale weefsel van de organisatie vormgeven en daarmee bijvoorbeeld sociale- innovatie voeden en mensen die inhoudelijke vraagstukken omarmen en daarmee bijvoorbeeld technologisch- innovatie stimuleren.

In veel organisaties overheerst echter de behoefte aan zekerheid. Een behoefte die steeds moeilijker te bevredigen is in een tijd waar alles in hoog tempo verandert. Een internetjaar telt slechts 3 maanden. Dus 10 kalenderjaren zijn 40 internetjaren! Nieuwsgierigheid is een vereiste voor creativiteit, een 21e-eeuwse vaardigheid die onmisbaar is voor slimme professionals. Organisaties hebben de komende 40 internetjaren meer creativiteit nodig dan ooit tevoren in het vinden van nieuwe verdienmodellen. Daarom raad ik organisaties aan om medewerkers te prikkelen op hun nieuwsgierigheid.

Nieuwsgierigheid creëert mogelijkheden; de behoefte aan zekerheid beperkt ze.
Nieuwsgierigheid creëert energie; de behoefte aan zekerheid put uit.
Nieuwsgierigheid resulteert in onderzoek; de behoefte aan zekerheid creëert afronding.
Nieuwsgierigheid creëert beweging; de behoefte aan zekerheid leidt tot herhaling van zetten.
Nieuwsgierigheid creëert relaties; de behoefte aan zekerheid creëert een defensieve houding.
Nieuwsgierigheid gaat over ontdekken; de behoefte aan zekerheid gaat over zeker weten.

Kortom, hoe wordt nieuwsgierigheid in jouw organisatie gestimuleerd? Hoe bevredig jij jezelf hierin? Wil jij ontdekken of wil je begrijpen? Ik adviseer je in ieder geval creatief op zoek te gaan naar het bevredigen van jouw behoefte om te ontdekken of te begrijpen. Zo, nu deze column af is ga ik weer verder met mezelf te bevredigen!

Patrick Vroomen