Ook voor Rob Meesen, samen met Patrick Vroomen eigenaar van TopChange, gaat het meeste contact voor het werk via facetime, zoom, skype of andersoortige videoverbindingen. Velen roepen dat dit het nieuwe werken wordt. Meesen gelooft daar niet in. “Dit zal niet mainstream worden, we willen weer schoenen zien.”
“Ik mis de energie van de fysieke ontmoetingen enorm. En ik mis de schoenen. Via videoverbinding ben je maar half in beeld. De schoenen en de stand van de voeten zegt enorm veel over mensen. Heeft iemand sneakers onder zijn kostuum of zijn het blinkende Italiaanse maatwerkexemplaren. Dat zegt iets over het karakter en de persoonlijkheid van je gesprekspartner. Dat geldt ook voor de stand van de voeten. Hoe sta je in een situatie vanuit je reptielenbrein. Vluchten of vechten? Voor mij zaken die ik nu mis in een gesprek of presentatie over verandering en innovatie. En de magie die ontstaat in een fysieke ontmoeting zal nooit vervangen kunnen worden door een videogesprek. Voor nu is het hartstikke handig, maar straks gaan we elkaar weer gewoon ontmoeten. Er zal wel een hybride afstemmingscultuur ontstaan met een effectieve mix van beide werkvormen.”
Toekomst
Wie Rob Meesen een beetje kent, weet dat hij altijd met de toekomst bezig is. “Wie vooruit kijkt, kan sneller anticiperen op veranderingen. Doe je dat niet, hol je achter de feiten aan. Deze coronacrisis laat dat heel goed zien. Toen medio december de eerste signalen over een longontsteking van onbekende oorsprong in het Chinese Wuhan doorsijpelden, keken we daar niet van op. Ver weg, niet bedreigend, ook al vielen er doden. Ik ben dat vanaf toen heel goed in de gaten gaan houden en scenario’s gaan bedenken voor mijn klanten. Wat als?”
Anticiperen
In de eerste weken van de intelligente lockdown was Rob Meesen 16 uur per dag in touw om bedrijven te helpen. Alternatieve strategieën bedenken, programma’s versnellen en webshops versneld in de lucht brengen. “Bij onze vaste klanten waren we daar al eerder mee bezig, omdat we vooruit hadden gekeken en risicoanalyses hadden gemaakt. Dan ben je letterlijk en figuurlijk de ander een stap voor.” Wordt het een economisch bloedbad? “Er gaan hele harde klappen vallen”, denkt Meesen. “Ervaren ondernemers schakelen nu sneller. Wie ooit al eens een crisis heeft meegemaakt, kan beter anticiperen op een volgende. Jonge startende ondernemers zijn vaak gefocust op hun product, op hun droom. Dat kan in deze crisis wel eens een valkuil zijn. Je moet eigenlijk buiten je eigen netwerk of branche de oplossingen gaan zoeken. Daar zit de innovatie. In de eigen branche zoek je de oplossingen voor dezelfde problemen zoals vraaguitval en voorraadvorming allemaal met dezelfde bril. Daarnaast moet je nadenken over hoe jouw business model er uitziet na de coronacrisis. Want stel we blijven straks veel meer dan voorheen video-vergaderen, dan zullen ondernemers die vergaderruimtes verhuren dat gaan merken in hun omzet. Daar is nu de tijd voor, nadenken of beter gezegd vooruitdenken.”
Shoe Dog
Iedere crisis biedt ook kansen, is de stellige overtuiging van Meesen. “Weet je wat bijzonder is. In het Chinees hebben de woorden crisis (危机) en kans (机会) ieder twee tekens. Een van die twee is bij beide woorden exact hetzelfde. Aan iedere crisis hou je nieuwe concepten over. Dat was na 9/11, de financiële crisis van 2008 en zal ook nu gebeuren. Het coronavirus is een enorme spelbreker, maar ook een waanzinnige game changer in het ondernemerslandschap. Kijk alleen al naar de adoptie van de technologie die het mogelijk maakt om op afstand te kunnen werken. De late majority op de technologie adoptiecurve werd op een paar dagen tijd early majority. Zoom is booming dankzij corona. Dat beetje geluk, al klinkt dat niet fijn in relatie tot corona, moet je als innovatieve ondernemer ook hebben.”
“Lees het boek Shoe Dog maar van de oprichter van Nike, Phil Knight. Hij is steeds overeind gebleven door hard te werken, gelegenheid te creëren en soms een beetje geluk te hebben. Toen Farrah Fawcett in een aflevering van Charlie’s Angels in de jaren zeventig een paar Nikes aanhad op een skateboard, waren een dag erna de winkels leeg. Knight liep al jaren te zoeken naar de winnende atleet voor zijn merk, maar de actrice Fawcett zorgde voor het tipping point. Omdat haar voeten in beeld waren.”
Maurice van der Linden