Meestal is controleren gebaseerd op het ontbreken van vertrouwen

Topchange Column WijLimburg

Het was eindelijk zover, een avondje naar het theater. Een volledig verzorgde avond! Ik stap met mijn partner in de auto en de eerste controlevraag wordt gesteld: heb je de tickets? Aansluitend: heb je alles afgesloten? 

Herkenbaar? Maar ik ben er nog niet. Op de heenweg worden we geflitst. Onze aankomst bij de parkeergarage gaat gepaard met de controle van mijn parkeerkaart en bij de hoofdingang wordt mijn ticket gecontroleerd. In één adem wordt ook mijn corona-app gecontroleerd en bij de garderobe krijg ik een bewijs, dat bij vertrek uiteraard wordt gecontroleerd. 

Bij het binnengaan van de zaal worden mijn plaatsbewijzen gecontroleerd en tijdens de pauze wordt mijn arrangement voor de drankjes gecontroleerd. Het klinkt echt als een gezellige avond! Zeker als je op de terugweg nog wordt onderworpen aan een alcoholcontrole. Oh ja en bij vertrek ben ik de belangrijkste controle nog vergeten te vertellen: de kledingcontrole door mijn partner!

Vertrouwen

„Vertrouwen is goed, controle is beter”, was een gevleugelde uitspraak van Lenin. Onze samenleving is een instituut geworden waarin meer wordt gecontroleerd dan gecreëerd. Of het nu de Tweede Kamer is die de regering controleert, de journalist die de Tweede Kamer controleert of de docent die de leerling controleert, wij controleren erop los. Het ene controleorgaan is nog niet in functie of er wordt alweer een nieuw controleorgaan opgericht. Je zou bijna kunnen concluderen dat de ene helft van Nederland de andere helft controleert.

In organisaties is dit helaas vaak hetzelfde. Jammer, omdat in het woord controleren het woord leren zit opgesloten. Je zou zeggen dat wanneer je iets controleert, en het voldoet niet aan de eis, je hiervan leert en het daarna niet meer gecontroleerd hoeft te worden. Gelukkig is dit ook vaak het geval, en dan heeft controleren een zeer waardevolle functie. In de meeste gevallen is controleren echter gebaseerd op het ontbreken van vertrouwen.

Teleurgesteld

Als samenleving, maar zeker ook als individu, zijn wij vaak teleurgesteld in het gedrag van andere mensen. Om onszelf en onze dierbaren te beschermen organiseren wij onze eigen controlesystemen. Als ondernemer doe je dit binnen jouw organisatie ook. Je wilt immers de continuïteit van de business beschermen.

Kijk als ondernemer, of als professional, eens naar je eigen werkweek en identificeer eens hoeveel tijd jij kwijt bent aan het controleren van anderen. Controles die, wanneer je blindelings op iemand zou kunnen vertrouwen, niet nodig zouden zijn. Identificeer ook eens hoe vaak jij, het LEREN in controLEREN aandacht geeft, waardoor je in de toekomst minder hoeft te controleren. 

Houd wel rekening met de uitspraak: ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Dus enige zorgvuldigheid is wel geboden. 

Zo nu nog even de spellingcontrole!

Patrick Vroomen