No rules rules. Waarom Netflix zo succesvol is. (Read Hastings / Erin Meyer)

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

No rules rules. Waarom Netflix zo succesvol is. (Read Hastings / Erin Meyer| 2020)

“Learn the rules like a professional, so you can break them like an artist.” (Pablo Picasso)

In 2017 verscheen het boek ‘Krachtig’ van Patty McCord die 14 jaar lang Chief Talent Officer bij Netflix was. Haar pleidooi voor radicale eerlijkheid was voor mij een verademing in de traditioneel zachte HR-wereld. “Motiveer met uitdagend werk en niet met beloftes, extraatjes en bonussen. Verspil geen tijd aan jaarlijkse functioneringsgesprekken. Durf afscheid te nemen van werknemers die niet meer passen binnen de behoefte van het bedrijf”, aldus McCord. Haar Netflix Culture Deck, een powerpoint presentatie van 128 slides over de wendbare cultuur binnen Netflix, is inmiddels meer dan 15 miljoen keer bekeken en de rode draad luidt: “Mensen hebben power; neem hun die niet af.”

Ideale kost voor de zelfreflectie van iedereen wiens taak het is om geweldige teams te formeren die (op tijd) fantastisch werk doen. In haar boek begint McCord met de anekdote dat het bedrijf tijdens een Netflix-top opeens tot het besef kwam dat hun activiteiten over negen maanden een derde van de bandbreedte van de VS in beslag zouden nemen en ze niet wisten of dat zou lukken. Netflix kampte door deze groei voortdurend met soms existentiële uitdagingen. Door een cultuur van topprestaties die berekend is op snelle veranderingen wist Netflix uit te groeien van een postorderbedrijfje tot een streamingdienst met meer dan 150 miljoen abonnees in 190 landen. In 2000 kon marktleider Blockbuster Netflix kopen voor 50 miljoen dollar. Blockbuster deed dat echter niet en is achteraf een van de allerslechtste besluiten ooit in de zakenwereld. In 2010 ging Blockbuster failliet. Van de 9.094 videotheken is er nog slechts 1 over. Netflix haalde daarentegen in 2019 een jaaromzet van meer dan 20 miljard dollar.

Ik keek dan ook al een tijdje uit naar het boek van Netflix CEO Reed Hastings dat nu in de boekhandel te verkrijgen is. Hastings schreef het samen met professor Erin Meyer van de INSEAD Business School. Naast boeken (The Fearless Organization en The Culture Map) schrijft ze ook voor de Harvard Business Review, The New York Times en Forbes. In 2019 werd ze door Thinkers50 uitgeroepen tot een van de invloedrijkste denkers van de wereld. Zij heeft net als Reed Hastings vrijwilligerswerk gedaan in het Peace Corps in Zuid-Afrika en mocht -voor mijn ondernemersboek van deze week- honderden Netflix-medewerkers interviewen. Het heeft geleid tot een ongekend eerlijk boek over de geheime cultuurformule van deze mega disruptor in de entertainmentindustrie.

No rules rules bestaat uit vier delen. Het eerste deel behandelt de eerste stappen naar een cultuur van vrijheid en gebondenheid; het opbouwen van talentdensiteit, openhartigheid stimuleren en controles afschaffen. Daarna worden in deel 2 en deel 3 respectievelijk de volgende stappen (versterken van talentdensiteit, opschroeven openhartigheid, nog meer controles loslaten) en de technieken uitgelegd om een cultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid te maximaliseren. Het laatste hoofdstuk is voor ondernemers en managers die in een internationale en multiculturele context werken.

Reed Hastings maakt duidelijk dat vrijheid niet het tegenovergestelde van verantwoordelijkheid is, maar dat vrijheid een weg naar verantwoordelijkheid is. Professionals met voldoende contextuele intelligentie hebben geen controle nodig. Als controle wel nodig is, heb je de verkeerde mensen in dienst genomen of als leider te weinig context gegeven. Je doel moet innovatie zijn en niet foutpreventie. Dat je met succes leidinggeeft door context, weet je wanneer jouw medewerkers in de gewenste richting gaan. Wanneer ze met behulp van de informatie van jou en de mensen om jou heen zelf goede beslissingen nemen. Netflix is prettig anders. In hun cultuur is regelloosheid de norm. Jij wordt door Hastings en Meyer uitgenodigd om te stoppen met organisatie-bingewatchen, uit de controlezetel te komen en zelf het experiment aan te aan. Geen vakantiedagenbeleid en geen goedkeuring voor reis- en onkosten. Geef leiding door context, niet door controles. No rules rules!

Rob Meesen