Het tijdig aanvallen van de eigen (succesvolle) onderneming is een cruciale taak van iedere ondernemer. Daarmee zorg je dat je relevant blijft in een snel veranderende economie. En net als voor iedere klus in je huis, heb je hierbij specifiek gereedschap nodig. Managementmodellen zijn instrumenten waarmee je samen met partners, klanten en medewerkers de dialoog kunt voeren over de strategische kansen en organisatorische uitdagingen in een specifieke context. Eric de Jong presenteert een modelmatige aanpak waarmee je wel jouw bedrijf sloopt, maar niet je toekomst.
Model
Een model is slechts een abstracte weergave van de werkelijkheid. Je kunt daarmee nooit de feitelijkheid één-op-één beschrijven, maar het helpt wel om gestructureerd en systematisch rake vragen over de realiteit te beantwoorden. Volgens Eric de Jong besteden bedrijven te weinig aandacht aan de lange termijn. Zijn zakelijke model, de Vision Board genaamd, bevat tweeëntwintig samenhangende onderdelen om jouw bedrijf naar het volgende prestatieniveau te brengen. Het is een synthese van vijfentwintig bekende managementmodellen, waardoor de herkenbaarheid van de onderdelen groot is.
Wees proactief
Theorie is belangrijk, maar vlieguren in de praktijk zijn het meest waardevol. Eric de Jong is een verandermanager met een imposante loopbaan in het zakenleven van meer dan dertig jaar. De Vision Board is hét destillaat van zijn ervaring. Het is een handig stuk gereedschap voor (startende) MKB-ondernemers om de klus te klaren. Om de eerste eigenschap van effectieve mensen uit de managementbestseller van Stephen R. Covey in de praktijk te brengen: Wees proactief! “Het verschil tussen mensen die initiatieven nemen en degenen die dat niet doen is niet minder dan het verschil tussen dag en nacht. Ik heb het niet over een verschil in effectiviteit van 25 à 50 procent, ik heb het over een verschil van 100 procent”, aldus de managementdenker.
Stappenplan
De stijl en doelgroep van De Jongs boek doet mij denken aan De Ondernemerswijzer van uitgeverij Ten Hagen & Stam, waar ik van 2002-2004 auteur en redacteur was. Het was een toegankelijke gids voor ondernemers op zoek naar antwoorden voor alle mogelijke vraagstukken in de ondernemerspraktijk. De Jong besteedt aan iedere onderdeel van de Vision Board een hoofdstuk. Tweeëntwintig stappen naar succes, waaronder visie, trends, concurrentieanalyse, duurzaamheid en financiële planning. Stap 22 is gebruik maken van een of meerdere Critical Friends. Iedere stap bevat vele voorbeelden en concrete aandachtspunten. Het is een realistisch perspectief op de werkelijkheid die zich nooit volledig in modellen laat vangen.
Critical Friend
Op de laatste pagina staat een QR-code waarmee je de Vision Board van Critical Friend Eric de Jong op A0-formaat kunt bestellen. Handig om een plek te geven aan jouw strategiewand. Zodat je niet vergeet regelmatig je eigen bedrijf te slopen. Pak de sloophamer en houdt de zaag scherp!