Dit jaar werd voor de 21ste keer de prijs voor het managementboek van het jaar uitgereikt.
“De energie straalt je van de pagina’s tegemoet. In hun winnende boek Spelen werkt weten Karin Sikkema en Michiel van Eunen managers te inspireren om veel creatiever te kijken naar menselijke ontwikkeling. Om nu eindelijk eens de oude systemen los te laten en op de werkvloer meteen aan de slag te gaan met elkaar. Dat ontwikkelen óók kan met een glimlach, wordt kraakhelder voor wie dit boek leest”, aldus het juryrapport. De legendarische oceanograaf Jacques Cousteau zou de jurykeuze van harte toejuichen, want volgens hem was spelen een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen. En het wordt tijd dat ook het bedrijfsleven deze gedachte serieus neemt. Gamification is immers serious business.
Serious gaming
Volgens Van Eunen is de prijs niet alleen een bekroning voor hun boek, maar ook voor hun opvattingen. “Serious gaming is ondergewaardeerd en dat is volstrekt onterecht. De kracht van spelen is dat je fantastische inzichten kunt krijgen in mensen en in patronen.” Sikkema is al net zo bevlogen: “Wij voelen ons soms echt evangelisten. ‘Er is niets dat ik liever doe dan mensen vertellen hoeveel beter dit werkt dan een hele dag zittend onder een systeemplafond in een klaslokaal een cursus volgen.” We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, maar we worden oud omdat we stoppen met spelen. Mitchel Resnick, Professor of Learning Research aan het Massachusetts Institute of Technology Media Lab stelt dat er vier essentiële elementen zijn voor leren die hij heeft afgekeken van de beginnershouding die kinderen op de kleuterschool etaleren: Projects, Passion, Peers and Play.
Praktische handleiding
De auteurs stellen terecht dat spelen een van de oudste manieren is om te leren. Leren gaat over het veranderen van gedrag, spelontwerp gaat over het ontwerpen van gedrag. Een spel is feitelijk één grote leeromgeving. Het is de grote verdienste van Sikkema & Van Eunen dat zij een compleet handboek hebben geschreven voor het ontwerpen van krachtige game-based leeromgevingen. Met behulp van hun eigen ontwerpmodel, het Game-based Learning Design Wheel, nemen zij de lezer mee door de negen concrete ontwerpstappen: De leerdoelen, Een episch verhaal, De speldoelen, Je spelers, Motivatie, Fun, Sociale interactie, De gameplay en Transfer. De hoofdstukken bevatten relevante ontwerpvragen, verdieping en inspirerende voorbeelden uit de eigen praktijk van de ontwerpers.
Ga toch krassen
Op de binnenkant van de kaft is het Game-based Learning Design Wheel in de vorm van een kraskaart gedrukt. Deze speelse gimmick is bij mijn weten nog niet eerder vertoond in de boekenwereld. Na afronding van ieder hoofdstuk mag de lezer het desbetreffende onderdeel wegkrassen. Uiteindelijk verschijnt er een QR-code waarmee een expertbadge verkregen kan worden. Serieus leuk!