The five most important questions (Peter F. Drucker)

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

Rob Meesen is misschien wel een van de meest belezen ondernemers in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Wekelijks beschrijft hij voor WijLimburg een ondernemersboek.

The five most important questions (Peter F. Drucker | 2008)

“The answers are out there. It’s the question that drives us.” (Trinity, The Matrix)

Het meest onbegrijpelijke van de wereld is dat men haar begrijpen kan. Volgens Albert Einstein was het daarom belangrijk om nooit op te houden met het stellen van vragen. Alle antwoorden zijn er immers al, in afwachting van iemand die de juiste vragen stelt. Einstein bedacht de speciale relativiteitstheorie niet, maar deze ontvouwde zichzelf toen hij de juiste vragen stelde in zijn beruchte gedachtenexperiment. Peter Drucker (1909-2005) was net als Einstein een grootmeester in het stellen van de juiste vragen. Niet over de macrokosmos, maar over de microkosmos van een onderneming. Met zijn ‘Concept of the Corporation’ (1945) werd Drucker de uitvinder van management als een discipline. De hoogleraar, consultant en schrijver van maar liefst 31 managementboeken voorspelde onder meer de opkomst van de kenniswerker en de enorme toekomstige invloed van de computer op de inrichting van werk en economie. In 2000 deed Peter Drucker de volgende uitspraak: “De grootste verdienste van het management van de 20ste eeuw is de vijftigvoudige verbetering van de productiviteit van de handarbeider in de productiebedrijven. Dit was een unieke prestatie. De grootste uitdaging van het management in de 21ste eeuw is om de productiviteit van de kenniswerker op een vergelijkbare wijze te verbeteren.” Tot op heden zijn we daar nog niet in geslaagd, maar we hebben nog 80 jaar om het voor elkaar te krijgen.

Peter Drucker geloofde niet in management als een technocratische exercitie, maar als een professie met een nobele roeping om de missie van het bedrijf en waarde voor de klant te realiseren. Volgens hem was een hoge managementpositie een functie en een verantwoordelijkheid in plaats van een rang en privilege. Hij zag management als een vrije kunst met eigen veronderstellingen, doelstellingen, instrumenten en kennis die het ontleent aan de economie, de psychologie, de wiskunde, de politieke theorie, de geschiedenis en de filosofie. En net als Einstein maakte hij in zijn eigen discipline dingen eenvoudiger, maar niet eenvoudiger dan dat.

“Het is zeer riskant om te proberen zelf de toekomst te bepalen, maar minder riskant dan dit na te laten.” In mijn ondernemersboek van de week reikt Peter Drucker de 5 belangrijkste onderzoeksvragen aan om in de dynamische interactie tussen continuïteit en verandering een strategische analyse uit te voeren voor jouw onderneming. “Je hebt antwoorden nodig omdat actie vereist is. Maar het allerbelangrijkste is het stellen van deze vragen.”
(1) Wat is je missie?
(2) Wie is je klant?
(3) Welke waarde wil de klant?
(4) Wat zijn jouw resultaten?
(5) Wat is je plan?

Deze beginnershouding is essentieel voor een ondernemer. Als je denkt dat je alle antwoorden hebt, ben je aan het lot overgeleverd. Eenvoudige vragen, zoals de 5 vragen van Drucker, zijn het moeilijkste om te beantwoorden. Ze om die reden gemakshalve terzijde te schuiven, is de beste manier om je bedrijf vroegtijdig om zeep te helpen. Door Druckers strategisch organisatie-assessment uit te voeren, werk je aan de toekomst van jouw bedrijf. Bescherm de kern. Boek vooruitgang. Blijf relevant. Stel vragen!

Rob Meesen