Tim – De officiële biografie van Avicii

Topchange Boeken, Boekenrubriek WijLimburg

“Ik wil vooral iedereen bedanken die …. erbij was ….” (Tim Bergling)

Het verdienmodel van de muziekindustrie raakte door de opkomst van het internet in 2004 ernstig ontwricht. Via Napster werden muzieknummers op grote schaal illegaal gedeeld. De digitalisering van muziek bood echter tegelijkertijd kansen aan jonge componisten met programmeerkennis, zoals de Zweed Tim Bergling beter bekend onder zijn artiestennaam Avicii. Hij was een van de grote vernieuwers in de Electronic Dance Music (EDM). Door zijn liefde voor muziek, zijn absolute gehoor, zijn nieuwsgierigheid, zijn legendarische synthriffs, zijn gave drops en een gedurfde mix van elektronische en akoestische instrumenten.

So we will never get back to

to the old school

to the old rounds, it’s all about the newfound

we are the newborn, the world knew all about us

we are the future and we’re here to stay

(Silhouettes, Avicii, 2012)

Tim Bergling werd geboren in het jaar dat de Berlijnse muur viel. Toen Tiësto in 2004 optrad tijdens de opening van de Olympische Spelen in Athene was hij 15 jaar. In de tien jaar die volgden kwam alles samen in de disruptieve storm die de oude verdienmodellen wegblies en het talent van de jonge Tim onstuitbaar meevoerde op de winden van verandering. De opmars van de smartphone, de opkomst van sociale media en de ambitie van durfinvesteerders op Ibiza en in Las Vegas ontketenden creatieve krachten. Met slimme software componeerde de talentvolle tiener Tim op zijn laptop met enen en nullen elektronisch muzieknummers voor de nieuwe Generatie Y, de millennials. Housemuziek was een groeiende jongerenbeweging, dus een dj was de perfecte exposure voor het klantsegment dat de grote retailers zoals Ralph Lauren wilden aanboren. En Tim was het perfecte verkoopkanaal. Aan het einde van 2010 had Bronance 16 miljoen hits op YouTube. In 2011 werd tijdens de Grammy Awards Aviciii uitgeroepen tot artiest van het jaar en Levels tot het beste nummer verkozen. In februari 2012 belandt Tim voor het eerst in het ziekenhuis met een ontstoken alvleesklier. In plaats van de voorgeschreven rust te nemen, gaat hij na een paar dagen weer aan het werk. In 2013 tekende Avicii een contract met XS in Las Vegas waar hij iedere vrijdag 225.000 dollar per optreden toucheert. Wake me up werd nummer 1 op de Britse hitlijst.

Oh oh sometimes, I get a good feeling

Yeah

Get a feeling that I never never never never had before, no no

I get a good feeling, yeah

(Levels, Avicii, 2011)

Tiësto was de man van het podium. Avicii was een componist die dj was geworden. Componeren was zijn liefde en optreden was slechts het verdienmodel. In 2015 waren er over de hele wereld tweehonderd dancefestivals, allemaal gericht op EDM. Driehonderd keer per jaar moest Tim het podium op. In een week tijd op meerdere continenten en op Oudejaarsavond in meerdere tijdzones. Voor € 400.000 per optreden. En tegelijkertijd moest hij onophoudelijk aan nieuw materiaal werken. Werkdagen van 16 uur waren de ondergrens in zijn destructieve arbeidsethos. De business van de platenbazen, clubeigenaren en festivalorganisaties was zeer winstgevend. Avicii was een van hun grootste helden en Tim Bergling verloor zichzelf.

So wake me up when it’s all over

When I’m wiser and I’m older

All this time I was finding myself, and I

Didn’t know I was lost

(Wake me up, Avicii, 2013)

Op 13 juni 2015 was ik aanwezig bij zijn optreden op PinkPop. Die dag was er een schitterende line up met Anouk, The Script, Robbie Williams, Kensington en Avicii. De volgende dag oordeelden de kenners dat het niet van harte ging bij Avicii: “Te routineus, te harteloos, te nietszeggend. Niets rauws, niets gedurfds, niets opvallends.” Als je zijn biografie leest kun je niet geloven dat hij destijds überhaupt kon optreden. Hij slikte op amfetamine gebaseerde pillen om nachten achter het computerscherm te kunnen componeren en kalmerende middelen tegen de druk die hij voelde. Angstremmers, opioïden, spierverslappers en ADHD-medicatie waren onderdeel van zijn medicijnverslaving. Tim was bovendien creatief uitgeput. 

He said: “One day you’ll leave this world behind

So live a life you will remember”

My father told me when I was just a child

“These are the nights that never die”

My father told me

(The nights, Avicii, 2015)

Tim ging op zoek naar de zin van zijn bestaan. In het afkickcentrum las Tim De kracht van het NU van Eckart Tolle die waarschuwt dat je moet oppassen als je geen innerlijke blijdschap meer voelt bij wat je doet. Op 22 september 2015 schreef hij aan zijn vriend Jesse Waits dat hij de twee grootste inzichten over zichzelf had gekregen: machteloosheid en uitstelgedrag. Vlak daarna kwam zijn tweede album Stories uit. Een jaar na PinkPop 2015 stopte Avicii definitief met touren. Hij onderging een reinigend ritueel bij een sjamaan in de Amazone. Hij ontdekte Jungs psychologie en het voorkeursgedrag van zijn eigen introverte persoonlijkheidstype. Tim ging extreem veel mediteren op zoek naar het kosmisch bewustzijn. Met vrienden reisde hij eind 2017 door Kenia terwijl hij experimenteerde met Arabische ritmes en Afrikaanse geluiden. Ondertussen was de van oudsher provocerende EMD-muziekstijl ingelijfd in de mainstream popmuziek. Avicii had als onbevreesde visionair met onverwachte keuzes substantieel bijgedragen aan de omvorming van een heel genre. Het levenloze lichaam van Tim Bergling werd op 20 april 2018 aangetroffen op het landgoed van een familielid van de sultan in de buurt van Masqat, de hoofdstad van Oman. Hij werd slechts 28 jaar.

Rob Meesen