De garage in Palo Alto waarin Hewlett en Packard in 1939 hun bedrijf HP begonnen, geldt als de geboorteplaats van de Techindustrie. John Jansen startte met zijn vrouw Stella in 1993 zijn eerste bedrijf in de garage van zijn woonhuis. Niet in Silicon Valley, maar in Groot Genhout. Die eerste onderneming, Dynafix, groeide uit tot een groep van 19 bedrijven die meer dan duizend medewerkers in dienst hadden en meer dan één miljoen reparaties per jaar uitvoerden. In 2017 verkocht de serieel ondernemer elf van zijn bedrijven aan het Belgische Bpost.
Keerdruk
Mijn ondernemersboek van deze week is een keerdruk; een boek dat zowel aan de voorkant als aan de achterkant (ondersteboven) begint en in het midden ophoudt. Vlaai of handbalknuppel begint aan de voorkant van het boek en leermomenten van een serial entrepeneur aan de achterkant. In totaliteit 213 pagina’s aan rijke content die onmogelijk is samen te vatten in mijn boekbespreking van maximaal 450 woorden.
Vlaai of honkbalknuppel
De biografie van John Jansen leest als een jongensboek. Als LTS-er verdiende hij op zijn zeventiende al meer met klussen dan zijn vader. Zijn jeugd omschrijft Jansen als een gebrek aan een warm nest dat hem sterk heeft gemaakt, “maar op punten waar dat nodig is ook emotieloos. Dat heeft mij zakelijk veel gebracht, maar privé heb ik me behoorlijk zelf moeten ontdekken, want ik was altijd op mezelf aangewezen geweest”. Op 23-jarige leeftijd nam hij het Premier Service Center van Leon Petit over en bouwde dat uit tot een success story. De Limburger blinkt uit in vaardigheden die veel gevraagd worden, maar zeldzaam zijn. John heeft een groot probleemoplossend vermogen en kan als geen ander out-of-the-box denken, maar ook in new-boxes denken. Innoveren is zijn tweede natuur. De koning van het ecosysteem positioneert zich als strategische partner door managementinformatie te delen met zijn klanten en weet met slimme logistieke oplossingen een winnende waarde propositie te creëren die zelfs robuust is tegen de disruptieve concurrentie uit lagelonenlanden. Jansen kent zijn eigen tekortkomingen en organiseert daaromheen. En als het moet gaat hij de confrontatie aan. Zoals bij KPN als hij een vlaai én een honkbalknuppel op de vergadertafel legt. Hoe hij bij Samsung het culturele mijnenveld transformeerde tot een duurzaam concurrentievoordeel getuigt van een groot inlevingsvermogen.
Leermomenten van een serial entrepreneur
Het boek bevat maar liefst dertig leermomenten uit het dynamische succesverhaal van John Jansen. Ze zijn direct toepasbaar in iedere onderneming. Geen rocket science, maar common sense. “Je hebt een kermis en een circus. Op een kermis heeft iedereen zijn eigen ballentent. In ons circus werkt iedereen samen. Degene die bij ons de ballen hooghoudt, die kan ook stront van de olifanten scheppen”, aldus de bevlogen uitvinder van industriële oplossingen.