Het UWV liet afgelopen week optekenen dat er iets meer lucht op de Limburgse arbeidsmarkt is, maar dat het te vroeg is om te spreken van een kantelpunt. Boeien, binden en behouden blijft dus een uitdaging op de krappe arbeidsmarkt. Goed werkgeverschap wordt vaak genoemd als een succesroute. Hoe word je de aantrekkelijkste werkgever?
De belofte
Succes ligt binnen handbereik. Je kunt woest aantrekkelijk worden. Het antwoord op die urgente vraag is namelijk te vinden in het boek van Erik Titulaer dat momenteel 4e staat in de Top5 Personeelsmanagement bij Managementboek. Aan ambitieuze werkgevers en HR-professionals belooft de schrijver in Zo word jij de aantrekkelijkste werkgever dat ze met de tien stappen van zijn Hebpie-model moeiteloos talent kunnen werven en behouden. “Dit is geen boek voor degenen die tevreden zijn met middelmatigheid. Dit is ook geen boek voor degenen die denken dat hun organisatie al perfect is, dat ze alles weten en dat ze geen verbetering nodig hebben. Nee, dit boek is bedoeld voor degenen die durven toegeven dat ze niet zo aantrekkelijk zijn als ze zouden willen, en die bereid zijn om de nodige stappen te nemen om daar verandering in te brengen. Succes komt niet vanzelf en zeker niet zonder inspanning. Maar als je bereid bent om de uitdaging aan te gaan, als je klaar bent om de status quo te doorbreken en te streven naar iets beters, dan kan dit boek jou de inzichten en tools aanbieden die je nodig hebt”, aldus de schrijver die al meer dan 25 jaar actief is binnen de HR-marketing en familie is van futuroloog Chriet Titulaer.
Hepbie-model
Titulaers model is ontworpen in hartvorm en bestaat uit tien onderdelen: bedrijfscultuur & identiteit, imago, werving, preboarding, selectie, onboarding, arbeidsvoorwaarden, werkgeluk, carrièreperspectief en uitstroom. Zo bespreekt de auteur in de dans van de generaties X, Y en Z de ergernissen die ontstaan in de parallelle werelden van de verschillende groepen op de werkvloer. Erg handig zijn de praktijkcasussen, de Hebpie-reflectievragen per onderdeel, het bronnenoverzicht en de bonusdocumenten in de vorm van een whitepaper en check-listen.
Waarschuwing
Titulaers pleidooi voor goed werkgeverschap is terecht. In 2016 promoveerde Jasmijn van Harten, associate professor bij Universiteit Utrecht, met haar proefschrift naar werkgeversinvesteringen, zoals het bieden van verrijkende en uitdagende banen, met gevarieerde taken, een acceptabele werkdruk, voldoende autonomie én adequate managementondersteuning. Zij waarschuwde voor het verwende werknemerseffect. Het gevaar van goed werkgeverschap is dat werknemers zich té comfortabel kunnen gaan voelen. Medewerkers kunnen minder veranderingsbereid worden en zodoende vast komen te zitten in de huidige baan en zich ook verzetten tegen veranderingen. Zonder wederzijdse aantrekkelijkheid tussen werkgever en werknemer is goed werkgeverschap een eenrichtingsweg. Misschien moet Erik Titulaer een vervolg schrijven: Zo word je een goede werknemer!